Tuesday, November 22, 2011

Tutorial Cara Nak Buat Blog Untuk Blogspot


Sebenarnya untuk membuat blog dengan menggunakan blogspot bukanlah sesusah yang disangka. Hanya dengan beberapa langkah asas sahaja anda sudah bergelar blogger.

Sebelum mendaftar untuk akaun blogspot, pertama sekali anda haruslah mempunyai akaun google. Akaun lain? Boleh, tak ada masalah tetapi kalau ada akaun google ia akan jadi lebih mudah kerana blogger.com merupakan produk dari google.

Sekiranya anda sudah mempunyai akaun google sila sila sign in dulu di SINI dan jika belum mempunyai akaun google anda boleh klik di sini untuk sign up.

1. Buka link www.blogger.com

2. Apabila paparan sudah keluar, klik pada 'CREATE A BLOG'



3. Masukkan maklumat yang dikehendaki. Untuk "E-mail Address" (sila masukkan e-mail akaun google anda). Selepas semua maklumat diisi sila klik "CONTINUE"


4. Kemudian masukkan blogname dan blog address
Blog name lebih merujuk kepada trademark sesebuah blog (Contoh: Siti Zulaikha)
Blog address adalah digunakan oleh pengunjung untuk membuka blog anda. Blog address antara perkara paling penting bagi sesebuah blog (Contoh: www.aleyanazuriq.com)


5. Pilih template yang sesuai dengan anda, kemudian klik 'CONTINUE'


6. Okey siap. Anda sudah mempunyai blog sendiri dan bolehlah mula menaip entri-entri anda.



18 comments:

  1. pasword tu nk ltk psword google akaun ke ?

    ReplyDelete
  2. Dear i baru mula blog yg i xphm npe i xblh post cmmt n thn ape beza wordpress la blogspot la i xde google account i pkai hotmail

    ReplyDelete
    Replies
    1. untuk non-IT related person blogger pilihan tbaik mcm sy dan Wordpress sesuai utk org yg expert m bidang web develepor/web design/IT students.

      Delete
  3. aq baru buat blog nie..
    bile siap jew create blog...
    aq cume dapat tgk name blog aq jew...
    dh tu cmne nk wt cm ko nye nie...
    tlong ekk...

    ReplyDelete
  4. macamna nak buat blog yg ada home kat atas .. macam awk buat.. boleh tak tunjuk kat saya.. ni email fb saya nadieya_90@yahoo.com.. trima kasih sgt2..

    ReplyDelete
  5. ley ajr utk edit template cmne? huhuu

    ReplyDelete
  6. Siti,tolong jelaskan pada saya telah ada mempunyai blog tetapi apa yang saya tulis x dimuatkan ketempat sepatutnya ( dimuka hadapan blog) kerana blog saya diusediakan oleh anak diKL saya di Melaka.sila beritahu sya melalui email saya;wanomarwanhamat@gmail.com.Terima kaseh.

    ReplyDelete
  7. mcm mana nak tambah link yang ANda Mungkin Meminanti: tu? cm blog u ni

    ReplyDelete
  8. cna nk buat blog skin....ada apps dy kn tp x tw nk upload can..help pleazz...

    ReplyDelete
  9. saya xfaham macam mane nak buat yang ada like tu and lain2 lagi..blh bagitau saya.tolong bagitau saya melalui email saya kimi_fjz@yahoo.com..tq

    ReplyDelete
  10. oh my dears, sorry sgt2 tak bls korg nye komen. mmg x perasan. ya Allah punya lama. ini pun sy dpt tau bila check total comment ada byk. sgt2 mtk maaf... yg kat ats2 tu mst dah expert dr sy bt blog.

    ReplyDelete
  11. Nice post..
    Tutorialnya sangat bermanfaat..
    terimaksih, ya..

    ReplyDelete

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...