Sunday, November 13, 2011

Info DIET 31 - 40

31. Diet tinggi protein ancam kesihatan
Diet tinggi protein terbukti tidak efektif menurunkan berat badan untuk jangka waktu panjang dan menimbulkan ancaman kesihatan bagi mereka yang mengikutinya.

32. Bersarapan dengan bijirin
Bersarapan dengan bijirin dan susu adalah pilihan paling ringkas dan lengkap dalam menjalani kehidupan serba aktif kerana bijirin membekalkan vitamin, mineral dan serat yang lebih banyak.

33. Hati-hati makanan bebas lemak
Kerana label "bebas lemak", ramai mengambil makanan ini dengan kuantiti banyak atas alasan ianya selamat. Padahal, makanan bebas lemak bukan beerti rendah kalori. Kalori yang berlebihan akan terkumpul di badan dan ia juga boleh menyebabkan kegemukan.

34. Kolestrol = Overweight
Hampir 80% daripada kolestrol di dalam darah dihasilkan oleh hati. Si kurus juga mungkin berkolestrol tinggi. Justeru, jalani ujian sekurang-kurangnya setahun sekali mengenai tahap kolestrol dan kandungan kalori dalam tubuh.

35. Sebiji oren setiap hari
Tambahkan 50 gram vitamin C dalam diet harian, cukup untuk membuat jantung sihat. Jadi amalkan makan oren sebiji setiap hari.

36. Jangan kosongkan perut
Selepas makna pagi, jangan biarkan perut kosong. Ambillah biskut, kentang goreng mahupun bijirin. Perut yang kosong atau berada dalam keadaan lapar bermakna kadar gula dalam darah menurun. Jadi, makanlah sesuatu tetapi dalam jumlah yang kecil sahaja.

37. Tambahkan potassium
Individu yang kurang potassium di dalam tubuh berissiko tinggi untuk diserang strok. Memakan sebiji pisang, tembikai dan kentang rebus setiap hari sudah cukup untuk membolehkan potassium dalam tubuh sentiasa stabil.

38. Lagi tentang serat
serat memberi kita rasa kenyang untuk waktu yang lebih lama dan membantu kita agar kurang makan. Hasilnya, berat badan dapat dikurangkan. Serat yang diperlukan bagoi orang dewasa untuk sehari ialah 19 gram. Serat hendaklah diambil secara banyak melalui makanan yang berasal dari tumbuh-tumbuhan, seperti buah-buahan, sayuran dan kekacang.

39. Ambil vitamin semasa DIET
tubuh memerlukan antara 1200 hingga 1500 kalori sehari. Pengambilan kalori yang kurang daripada 1000 per hari akan melambatkan proses metabolisme dalam badan. Bagi yang sedang menjalani proses DIET, digalakkan mengambil vitamin tambahan. Tetapi jangan mengambil sukatan vitamin tambahan secara berlebihan kerana ia mungkin memberi kesan sampingan serius kepada tubuh.

40. jus pinang juga boleh?
Pinang yang dihancurkan menjadi jus berfungsi dalam menurunkan berat badan. Hiris biji pinang m,enjadi kepingan yang nipis. Kemudian, kepingan pinang yang telah dijemur kering ditumbuk sehingga menjadi serbuk. Bancuh serbuk ke dalam air panas dan biarkan semalaman kemudian diminum pada keesokan harinya. Minum ramuan tersebut selama dua minggu dipercayai dapat menurunkan berat bada,

Sumber: Inspirasi Langsing Secara Sihat

No comments:

Post a Comment

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...