Thursday, November 17, 2011

Info DIET 61 - 70

61. Diet untuk usia 20 tahun hingga 30 tahun
- kalsium yang mencukupi membantu pembentukan tulang dan gigi yang kuat terutamanya di awal usia 20-an.
- seimbangkan pengambilan telur, ayam, daging, ikan, kekacang, bijirn, tauhu, tempe, kacang hijau, buah-buahan dan sayur-sayuran.
- lakukan aktiviti secara seimbang dan jika makan lebih dari kebiasaan, bakar kalori itu dengan berjalan selama 20 minit.

62. Diet pesakit diabetes
Diet diabetes adalah diet yang sihat dan sesuai diikut oleh semua orang. Cadangan pembahagian kalori: 15% protein, 30% lemak, 55% karbohidrat.

63. Keperluan protein
Tubuh kita memerlukan 30 gram protein dalam sehari. Daging dan susu serta produk yang berasaskannya sangat tinggi kandungan proteinnya tetapi tinggi pula kandungan sodium dan lemaknya. Bijirin kekacang boleh membantu anda memenuhi keperluan protein.

64. Jangan musuhi lemak
Tidak semua lemak itu "jahat" jadi jangan memusuhinya. Setiap hari tubuh memerlukan 50 gram lemak. Lemak ini menjaga otot-otot di dalam tubuh agar tetap licin. Pilih lemak "baik" daripada makanan seperti kekacang, avocado dan minyak canola.

65. Khasiat kobis
Senarai kandung khasiat dalam 1/2 cawan kobis:
Kalori = 16.5 mg
Protein = 0.77 gm
Karbohidrat = 3.35 mg
Fiber = 2.10 gm
Kalsium = 23.25 gm
Besi = 0.13 mg
Potassium = 72.75 mg
Vitamin C = 15.08 mg

66. Diet mengikut kumpulan darah
Dalam buku yang bertajuk "Eat Right For Your Type", ada menyebut tubuh akan lebih sihat jika mengambil makanan yang sesuai dengan jenis darah:
=>Darah O - Ambil makanan seperti bijirin dan kekacang, termasuk produk dari daging.
=>Darah A - lebihkan sayuran atau anda boleh jadi seorang "vegetarian".
=>Darah B - makan apa saja termasuk daging dan tenusu.
=>Darah AB - diharuskan mengambil banyak daging lembu tetapi jangan dibakar atau dipanggang.

67. Keju turunkan berat badan?
Keju merupkan sumber kalsium terbaik. Ia juga mengandungi asid "baik" yang mampu mengusir sakit jantung, diabetes dan kanser. Asid ini juga mampu menurunkan berat badan kerana ia mampu mencegah penimbunan lemak dalam tubuh. Jangan berlebihan!

68. Ikan berdaging putih lebih baik
Kandungan asid omega 3 dalam ikan mampu mengurangkan risiko penyakit jantung. Kandungan lemak dan kolestrol  dalam ikan berisi putih sangat rendah. Setiap 180gm ikan ini mengandungi 100 kalori dan 1 -3 gm lemak boleh larut. Manakala, ikan berdaging merah mengandungi lebih banyak lemak dan kalori, iaitu 170 kalori dan 5 - 8 gm lemak.

69. Sihat dengan soya
Soya didapati boleh menghindari penyakit jantung dan sangat baik untuk kekuatan tulang. Khasiat protein soya boleh didapati dalam susu kacang soya, tauhu, tempe dan kicap. 'the American Heart Association' mencadangkan supaya mengambil 25 gram protein soya setiap hari.

70. 4 langkah diet sihat
>> Alcohol mengandungi kalori yang tinggi. Cuba hindarinya.
>> Kurangkan minuman diet atau 'sugar-free'. Hadkan pengambilan gula kepada dua sudu teh sehari saja.
>> Jangan sesekali meninggalkan waktu makan. Perbuatan ini hanya akan membuatkan anda makan lebih banyak pada masa lain.
>> Anda boleh menikmati buah-buahan atau pencuci mulut yang lain ketika selang waktu malam.


Sumber: Inspirasi Langsing Secara Sihat

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...