Wednesday, November 2, 2011

Congenital Hypothyoidism ~ Penyakit Semulajadi Tiroid

Penyakit semulajadi tiroid adalah penyakit yang jarang berlaku. Kanak-kanak yang mempunyai penyakit ini dilahirkan dengan kekurangan hormon tiroid. Kajian yang dijalankan di MHKL pada 1995, menunjukkan insiden bayi yang dilahirkan dengan "Congenital Hypothyroidism" dianggarkan 1:3666 jumlah kelahiran hidup.

Kalenjar tiroid terletak di bahagian leher dan ia menghasilkan hormon tiroxin(thyroxine). Hormon tiroxin diperlukan untuk perkembangan otak dan pembesaran kanak-kanak.

3 kemungkinan yang boleh mengakibatkan penyakit "Congenital Hypothyroidism"
- Kalenjar Tiroid yang tidak wujud
- Kalenjar Tiroid yang wujud sebahagian sahaja
- Kalenjar Tiroid yang tidak berfungsi

Keadaan ini menyebabkan kekurangan penghasilan hormon tiroxin. Akibatnya otak kanak-kanak tidak boleh berkembang dengan sepenuhnya dan boleh menyebabkan kanak-kanan terencat akal.

Masalah ini tidak boleh dikenalpasti dengan cara pemeriksaan fizikal pada masa kelahiran. Biasanya tanda-tanda "hypothyroidism" hanya boleh dikenalpasti pada masa umur bayi 2-6 bulan. Jika rawatan tidak diberi pada usia ini, kerosakan otak mungkin telah terjadi.

Apakah rawatan yang perlu diberi?
Sekiranya kanak-kanak dikenalpasti ada penyakit tiroid, adalah mustahak ubat diberi dengan secepat mungkin. Kanak-kanak tersebut perlu mengambil hormon tiroxin. Hormon gantian ini perlu diambil seumur hidup.

Jika bayi menerima hormon gantian lebih awal, kelembapan pembesaran dan masalah terencat akal bagi kanak-kanak yang mengalami masalah "congenital hypothyroidism" boleh dielakkan. Semua kanak-kanak yang mengalami masalah "congenital hypothyroidism" perlu diperiksa dan diikuti perkembangan oleh doktor.

Tanda-tanda Hypothyroidism
1. Raut muka yang kasar (coarse facies)
2. Suara tangisan yang kasar (hoarse cry)
3. Sembelit
4. Perut yang buncit
5. Neonatal jaundice yang berpanjangan
6. Umbilical hernia
7. Lambat bertindak balas (slow responses)
8. Kulit kering dan kasar
9. Pembesaran terbantut
10. Terencat akal

Tanda-tanda di atas mungkin tidak terdapat semasa bayi baru dilahirkan.

Sumber: Institut Pediatrik Hospital Kuala Lumpur

No comments:

Post a Comment

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...