Tuesday, February 1, 2011

Pemeriksaan seterusnya semasa dalam tempoh mengandung

Assalammualaikum dan salam sejahtera...

Semasa rawatan pertama kita telah diperiksa secara keseluruhan oleh doktor dan sekiranya ibu yang mengandung itu didapati normal, kita perlu membuat lawatan sebelum bersalin setiap empat minggu sehinggalah kandungan berusia 28 minggu iaitu bersamaan dengan 7 bulan, selepas itu kita harus datang pemeriksaan setiap 2 minggu sehingga kandungan berusia 36 minggu ataupun 9 bulan sehingga ibu yang mengandung itu dimasukkan ke hospital untuk menunggu saat bersalin.

Jika timbul sebarang komplikasi atau jika ibu mengandung tersebut pernah mengalami sakit tertentu seperti kencing manis, darah tinggi atau sakit jantung, ia dikehendaki berjumpa doktor lebih kerap lagi. Setiap pemeriksaan yang dibuat semasa hamil, doktor amat mengambil berat tentang dua nyawa iaitu, ibu yang mengandung dan fetus yang terdapat dalam uterus.

Dalam setiap pemeriksaan, doktor akan cuba menentukan sebarang perkembangan pesakitnya. Ia akan menjawab sebarang pertanyaan dari ibu yang mengandung tersebut. Dan sekiranya didapati ada yang tidak berkembang secara normal, doktor itu akan memeberi nasihat. Pada setiap pemeriksaan, berat badan ibu yang mengandung itu dicatat dan pertambahan berat yang melebihi 4.6kg (Ib) dalam masa 20 minggu pertama atau yang melebihi 0.5kg (1Ib) seminggu pada setiap minggu. Dalam 20 minggu terakhir biasanya tidak digalakkan. Pergelangan kaki dan kaki ibu itu diperiksa untuk mengesan bengkak dan vena varikos, tekanan darah dicatat dan kencingnya diuji.

Doktor itu kemudian menumpukan perhatiannya kepada bayi. Ia menganggarkan tinggi uterus, meraba perlahan-lahan untuk menentukan kedudukan bayi yang tepat.

Ia mungkin mendapati bahawa sehingga minggu ke-28, bulan ke-7 kedudukan bayi itu akan berubah-ubah pada setiap masa. Kepalanya mungkin menghala ke bawah (disebut sebagai kedudukan sefalik) atau kepalanya berada di bahagian atas uterus dan punggungnya di sebelah bawah (kedudukan songsang) atau ia mungkin terentang (kedudukan lintang atau kedudukan bahu).

Selepas minggu ke-30 hamil, sebilangan besar bayi menetap dengan kepala mereka berada di sebelah atas pelvis ibu manakala punggungnya pula, berada di bahagian atas uterus yang lebih luas. Menjelang minggu ke-40, 96% bayi berada di dalam kedudukan ini, dan di antara 3% dan 4% berada di dalam kedudukan songsang.

Dalam sesetengah kes, belakang bayi tersebut berada di sebelah kanan uterus manakala yang lainnya pula berada di sebelah kiri. Keadaan ini tidaklah banyak berbeza bagi perkembangan proses bersalin dan bayi itu boleh mengubah kedudukan di antara dua pemeriksaAN.

meraba uterus perlahan-lahan membolehkan doktor menentukan sama ada bayi berada dalam kedudukan sefalik atau songsang. Perkara ini agak penting pada kira-kira minggu ke-34 kerana doktor mungkin ingin cuba memusingkan bayi songsang itu kepada kedudukan sefalik dengan kepalanya ke bawah.

Pada setiap kali pemeriksaan, doktor seharusnya memberitahu ibu yang mengandung itu terutamanya kedudukan bayinya dan patu membantunya merasai bayi itu jika si ibu mahu berbuat demikian.

Jika doktor mendengar denyutan jantung bayi dan si ibu juga ingin mendengarnya, doktor boleh membenarkan ibu itu mendengarnya dengan menggunakan stetoskopnya. Denyutan jantung bayi adalah lebih pantas dari denyutan jantung ibu, purata 120 denyutan setiap minit, tetapi mempunyai sedikit variasi.

Menjelang minggu ke-36 kebanyakan wanita yang mengandung bayi yang pertama akan terasa ringan. Ini kerana, kepala bayi terjatuh ke dalam rongga pelvis. Akibatnya bahagian atas uterus jatuh, kerana tekanan di bawah tulang rusuk dan menyebabkan pernafasan menjadi lebih senang.

Keringanan selalunya berlaku secara tiba-tiba yang mana bila bangun dari tidurnya di waktu pagi akan merasa lega dari tekanan dan ketidakselesaan yang dialami sebelum ini. Malangnya kejatuhan kepala bayi itu ke dalam ruang pelvis sering berkaitan dengan tekanan ke atas pelvis dan bertambahnya keluaran faraj. Pada kketika ini juga pengecutan uterus yang tidak menimbulkan rasa sakit dirasakan selama beberapa minggu akan menjadi lebih kerap lagi.

Bagi wanita yang pernah melahirkan anak sebelum ini, keringanan akan berlaku sama ada dalam minggu atau 10 hari sebelum bermulanya proses bersalin atau dalam peringkat awal proses bersalin.




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...