Wednesday, February 2, 2011

Pemeriksaan Pelvis

Kejatuhan kepala bayi ke dalam rongga pelvis adalah satu tanda yang baik bahawa saiz dan bentuk pelvis itu normal. Doktor menggunakan maklumat itu untuk memastikan bahawa ia berkeadaan sedemikian. Adalah biasa baginya melakukan pemeriksaan pelvis pada minggu ke-37.

Dalam pemeriksaan ini, ia menilai pelvis, berkaitan kepala bayi dengan bingkai pelvis dan kelembutan serta darjah bukaan pelvis. Pemeriksaan tersebut cuma diadakan sehingga ke peringkat ini kerana kepala fetus biasanya jatuh ke dalam dan selain itu, tisu pada pelvis pada ketika ini adalah lembut dan mudah meregang, jadi pemeriksaan tidak mudah menimbulkan rasa sakit sebagaimana yang dilakukan semasa pemeriksaan pelvis pada lawatan pertama sebelum bersalin. Ibu yang mengandung tersebut mestilah mengendurkan ototnya bagi membolehkan doktor untuk membuat pemeriksaan dan mendapatkan segala maklumat yang diperlukan.

No comments:

Post a Comment

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...