Wednesday, February 9, 2011

Bengkak buku lali dan kaki ketika hamil

Penyimpan bendalir dalam tisu badan adalah normal semasa hamil. Seorang ibu mengandung yang menyimpan di antara 3 - 6 liter bendalir, separuh darinya dalam 10 minggu terakhir hamil.

Dengan yang demikian, bengkak buku lali bahagian paling bawah badan adalah lazim. Jika ia berlaku pada waktu petang, ia tidaklah serius dan apa yang perlu dilakukan oleh ibu mengandung ialah meletakkan kakinya ke atas.

Wanita yang berlebihan berat badannya bagi ukuran tinggi menjelang minggu ke-20 hamil, dan wanita yang berlebihan berat badan yang memperolehi 0.5kg setiap minggu selepas minggu ke-30 mempunyai peluang hampir 50% mendapat edema petang.

Pada amnya perkara ini tidak penting tetapi, jika wanita ini dan semua wanita lain mendapat bengkak kaki pada sebelah pagi, ia merupakan satu tanda amaran bahawa "toksemia hamil" mungkin sedang berkembang dan harus segera berjumpa doktor.

p/s: acik dulu baru preggy 4 bulan kaki dah bengkak, bila dah dekat nak bersalin tu kasut acik saiz 10-11 huhu, (betapa montelnya kaki acik time tuh) dan surutnya bengkak tu selepas 3-4 minggu bersalin...

No comments:

Post a Comment

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...