Thursday, February 10, 2011

Keluar faraj ketika hamil

Semasa hamil rembesan biasa yang mengekalkan kelembapan faraj akan bertambah dan rembesan tambahan yang keluar dari kalenjar serviks bercampur dengannya. Kira-kira 30% ibu mengandung sedar akan keluar faraj yang bertambah itu.

Jika kuantitinya memerlukan pemakaian "panty liner", bakal ibu itu harus mendapatkan nasihat doktornya supaya pemeriksaan dapat dilakukan untuk memastikan bahawa rembesan itu cuma keadaan yang berlebihan dan biasa. Sekiranya ia berpunca dari jangkitan oleh kulat "kandida albikans" yang menyebabkan seriawan atau jika ia berpunca dari jangkitan oleh sejenis parasit halus sebesar mata pin yang disebut "Trichomonas vaginalis".

Biasanya jangkitan oleh salah satu organisma tersebut menyebabkan keluar faraj yang tidak menyenangkan tetapi adakalanya tidak sedemikian. Doktor hanya boleh menentukan sebab sebenar keluaran faraj dengan memeriksa calit yang diambil dengan kapas. Calit tadi akan dilihat melalui mikroskop dan kemudian barulah doktor akan dapat mengesyorkan rawatan yang sepatutnya.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...