Tuesday, February 8, 2011

Punca lahir tidak cukup bulan

Sebenarnya tidak ada sebab tertentu bagi kelahiran yang tidak cukup bulan, tetapi dalam 15 hingga 20 peratus kelahiran adalah disebabkan oleh faktor yang dikenal pasti menjadi penyebabnya.

Di antara sebab-sebab yang telah diketahui adalah seperti berikut:

(a). Kehamilan kembar atau lebih daripada dua:
Ini merupakan faktor yang menyebabkan kelahiran tidak cukup bulan. Biasanya ibu yang hamil kembar perlulah berhati-hati, terutamanya pada  peringkat lanjut kehamilan iaitu pada 28 mingggu ke atas.
Sekiranya ibu tersebut mempunyai sebarang komplikasi kehamilan, ibu mestilah segera berjumpa doktor. Doktor akan menasihatkan ibu berkenaan supaya berehat dan jika perlu akan dimasukkan ke hospital.


(b). Pendarahan sewaktu hamil
Pendarahan sewaktu hamil, kadang-kadang boleh mengakibatkan kelahiran lebih awal, ada kalanya pula kelahiran terpaksa dilakukan untuk memberhentikan pendarahan dan untuk menyelamatkan nyawa ibu. Pendarahan ini boleh disebabkan keadaan "plasenta praevi" atau pendarahan aksidental.

Ibu yang mempunyai penyakit seperti kencing manis yang tidak terkawal juga merupakan sebab kelahiran tidak cukup bulan. Komplikasi disebabkan anak yang prematur disebabkan ibunya menghidap kencing manis adalah lebih besar jika dibandingkan dengan ibu yang tidak menghidap kencing manis. Penyakit buah pinggang yang kronik juga boleh menyebabkan anak yang dilahirkan kecil dan tidak cukup bulan.

(c). Demam keterlaluan
Suhu badan atau demam yang keterlaluan seperti yang disebabkan oleh penyakit malaria atau demam kepialu boleh menyebabkan demam keterlaluan dan berlakunya kelahiran yang tidak cukup bulan.

Renjatan:
Renjatan (shock) kadang-kadang boleh menghasilkan anak yang tidak cukup bulan. Renjatan ini ada dua jenis sama ada renjatan fizikal, atau psikologikal seperti kemalangan atau kematian dalam keluarga yang tidak disangka-sangka.

(d). Kelahiran paksa:
"Induction of labour" atau kelahiran yang dipaksa bagi ibu yang menghidap darah tinggi dan tidak pasti tarikh akhir haidnya, juga menyebabkan kelahiran tidak cukup bulan. Perkara ini biasa berlaku di daerah yang tidak mempunyai bahan alat ultrasound untuk memastikan dengan tepat kematangan yang dikandung sebelum tindakan untuk memaksa kelahiran dibuat.

(e). Air ketuban keluar awal
Air ketuban yang keluar awal kadang-kadang boleh mengakibatkan 'premature labour', sebahagian kecil air ketuban keluar diperingkat kehamilan 28 minggu ke atas sebelum 32 minggu. Ramai ibu yang melahirkan anak lebih awal, walaupun mereka direhatkan dan ubat-ubatan untuk menahan proses bersalin diberikan.

(f). Air ketuban berlebihan
Hydramnios atau air ketuban yang berlebihan, boleh menyebabkan rahim menjadi terlalu besar dan kelahiran berlaku sebelum waktunya. Air ketuban yang berlebihan kadang-kadang adalah disebabkan kelahiran itu si ibu menghidap kencing manis atau penyakit darah kotor yang menyebabkan anemia. kadang-kadang kecacatan anak yang dikandung boleh menyebabkan "hydramnios".

(g). Faktor-faktor lain
Ada beberapa faktor lain yang menyebabkan kelahiran tidak cukup bulan. Akan tetapi ia tidak begitu kerap dialami seperti ibu yang mengalami pembedahan misalnya pembedahan apendik atau pembedahan lain sewaktu hamil.

Ibu yang mengalami keguguran sebelumnya atau mempunyai rahim yang tidak normal dari segi bentuk atau strukturnya, juga boleh menyebabkan kelahiran tidak cukup bulan.

Jangkitan kuman seperti siflis dan virus juga adalah faktor penyebab kelahiran tidak cukup bulan. Tujuan rawatan ini adalah untuk menahan sakit bersalin kepada satu peringkat di mana jika anak itu dilahirkan akan mengalami komplikasi yang minimum. Ibu hamil hendaklah faham bahawa kelahiran tidak cukup bulan perlu dilakukan di hospital atau pusat-pusat perubatan yang boleh mengendalikan masalah kelahiran anak tidak cukup bulan.

No comments:

Post a Comment

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...