Thursday, February 3, 2011

Kebosanan!!

Sempena Tahun Baru Cina ni saya nak ucapkan Selamat Menyambut Tahun baru Cina kepada kawan-kawan saya dan seluruh rakyat Malaysia yang berbangsa Cina dan yang sambut perayaan Tahun Baru Cina. Seperti kebiasaannya bila tiba perayaan memang best sebab CUTI yeahhh! Tu yang paling seronok sebenarnya kan. Tak kira cuti Hari Raya, Thaipusam, Deepavali dan perayaan-perayaan lain. Kalau di Sarawak selain dari Hari Raya dan Tahun Baru Cina ada lagi satu perayaan yang sememangnya cukup terkenal dan meriah iaitu Perayaan Gawai Dayak. Kalau perayaan Thaipusam dan Deepavali di Sarawak tak ada cuti sebab yang nak sambut kedua-dua perayaan ini tak ramai kat sana.

Kalau dulu (masa bujang) bila tiba musim perayaan jer memang rasa seronok sebab boleh berasak-asak nak balik jumpa family. Family pulak selalu pindah sana-sini. Sekejap kat Gemas, sekejap kat Terengganu, sekejap kat Cameron Highland. Boleh dikatakan tak tinggal lama satu tempat. Adik-adik pun kesian sebab asyik tukar sekolah je. Tapi nak buat macam mana ayah punye kerja memang ikut projek. Di mana ada projek construction terbaru, di situlah ayah akan ditempatkan. Kira kalau saya balik bercuti jumpa family macam balik kampungla walaupun bukan kampung heee~ Akhirnya, pada August 2010 barulah ayah dapat pindah ke KL sebab jaga projek kat sini.

Bila family dah tinggal dekat memang selalu jugak pergi rumah mak. Hari-hari pergi pun takpe. Tapi keseronokan yang kononnya balik kampung untuk bercuti tu tak ada sebab, alahai...feel untuk travel jauh tu tak rasa hehe. Sebelum family pindah KL, kami anak-beranak yang akan balik Terengganu. Seronok la jugak. Nak sampai ke rumah mak kira-kira dalam 7 jam. Lama jugak kan... Terasa keseronokan perjalanan balik kampung tue. Bila berhenti kat mana-mana hentian rasa best jer tengok orang ramai.

Tahun ni macam-macam planning sebenarnya. Nak pergi banyak tempat tapi satu pun tak jadi. Sedey. Dah masuk February tapi planning masih lagi tergantung. Kebosanan tu memang terasa sangat.

Siti Zulaikha: Rindu nak balik Sarawak nak jumpa nenek ngan atuk...

No comments:

Post a Comment

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...