Friday, February 11, 2011

Ven Valikos (urat timbul) di kaki

Hamil menggalakkan kemunculan vena varikos pada kaki wanita yang mudah mendapatnya. Vena itu boleh muncul pada bila-bila masa sahaja semasa hamil tetapi pada keseluruhannya, ia sering didapati membesar dan menjadi lebih ketara dalam bulan-bulan yang berikutnya.

Ia mungkin kelitana seperti cacing di bawah kulit atau seperti sarang labah-labah di sekeliling buku lali dan di belakang lutut. Kaki terasa berat dan mungkin hodoh dan juga mungkin akan terasa sakit atau bengkahk.

Kebanyakan vena ino hilang sebaik sahaja bayi dilahirkan dan disebabkan itulah para doktor tidak mengesyorkan pembedahan semasa hamil. Bagaimanapun sebahagian dari vena itu terus tinggal dan membesar pada hamil-hamil berikutnya.

Rawatan ialah dengan sering meletakkan kaki di atas seboleh yang mungkin. Di samping itu, stoking tambahan yang padan harus dipakai setiap pagi sebelum ibu mengandung itu meninggalkan tempat tidurnya.

No comments:

Post a Comment

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...