Tuesday, August 1, 2017

Teknik paling mudah untuk biskut yang sedap dan rangup : Asas-asas Baking

Selalu nak buat biskut takut tak jadi, Ada yang boleh buat kek tapi tak pandai buat bisku dan begitu juga sebaliknya. Tapi tak salah pun kita mencuba. Akak baker dulu kali pertama belajar buat kek butter. Alhamdulillah, BANTAT keknya hahaha...

Propa sangat kan.

Teknik teknik ni semua bukan boleh dipelajari dalam masa satu jam. Semua ni memakan masa yang lama melalui pengalaman sendiri. Dah rasa expert baru boleh menderhakakan resepi ikut suka. Kalau masih was was jangan dicuba nanti nangis dibelakang pintu lepas tu insoff tak nak buat biskut lagi.


Antara tip-tip mudah ialah:

1. Gunakan "pure butter" atau mentega berbanding marjerin. Ada yang diperbuat dari lemak sayur-sayuran dan harga murah sikit. Yang ni bukan mentega asli ya. "Pure Butter" kebiasaan harganya lebih mahal dalam RM8.00 ke atas untuk 250gm di pasaraya. Melainkan kalau beli di kedai bakeri harga lebih murah dan beli dalam kuantiti yang banyak. Butter kegemaran akak baker ialah butter Emborg, Lurpak, Anchor, Golden Churn, Tatura. Tapi most of the time akak baker akan guna butter Emborg. Mentega asli ni akan membuatkan biskut kita jadi lagi berlemak, lebih sedap dan lebih crunchy. Simpan lama pun tak lemau. Akak baker pernah buat eksperimen simpan biskut selama setahun rasa tetap tak lari. Bau pun sedap. Lagi berlemak ada.

2. Menggunakan tepung biskut jenama (RED ROSE) untuk biskut lebih berkualiti dan rangup. Nak guna tepung gandum biasa pun boleh tapi lebih baik menggunakan "biscuit flour" seperti tepung RED ROSE. Harga RM1.99 untuk 900gm. Boleh cari di kedai bakeri atau pasaraya. Lebih untung kalau beli di kedai borong kalau nak beli dalam kuantiti yang banyak.

3. Boleh guna telur bersaiz B atau C. Kalau guna telur saiz A nanti doh biskut kita akan jadi lembik. Terpulang kepada individu. Biasa akak baker akan ikut resepi. Ada resepi kata guna telur saiz B. Ada pulak yang tulis berat telur 65gm. Berat 65gm telur ni telur saiz A tau. Boleh timbang telur tu siap siap.

4. Bila doh biskut menjadi lembik. Jangan menggeletar nangis tepi bucu meja. Just tambah tepung sikit dan kemudian bungkus dengan plastik lalu masukkan ke dalam peti ais supaya adunan menjadi keras sedikit. Senang nak kepal-kepal susun atas loyang pembakar.

5. Nak rangupkan biskut boleh masukkan Emplex ke dalam adunan. Tapi kan tak semua biskut sesuai dan helok dicampur Emplex. Nanti biskut uolls akan jadi lagi rapuh dan mudah pecah. Guna pure butter pun dah cukup rangup.

6. Sebelum membakar biskut pastikan oven dipanaskan terlebih dahulu pada suhu 180 darjah celcius selama 15 minit.

7. Gunakan api atas bawah untuk membakar biskut supaya biskut masak dengan sekata. Idaklah bawah dah hitam tapi atas masih lagi tak masak. Hmmm...

8. Setelah mengeluarkan loyang dari oven silalah sejukkan biskut tu dulu yea. Jangan panas panas pi cedok biskut tu masuk dalam bekas. Lagi pun biskut kalau dikeluarkan dari loyang ketika masih panas nanti pecah dek non. Biskut masa tengah panas ianya lembik. Jadi sabaq naa, kena sejukkan dulu lepas tu masuk ke dalam bekas. Lagi satu, kalau masukkan biskut panas ke dalam bekas nanti biskut tu pun akan jadi lembik sebab panas-panas kita dah tutup bekas tu. Nanti dalam bekas akan berwap dan wap tersebut akan diserap balik oleh biskut kita tadi tu. Haah itu pasal la jadi lemau.

9. Bila biskut tu dah sejuk dalam 20minit selepas keluar dari oven bolehlah masukkan biskut tu ke dalam bekas udara. Biskut yang tanpa bahan bahan pengawet ni tahan 3 bulan. Kalau guna pure butter biasanya akan tahan lebih dari 3 bulan.

10. Aamaran Keras! Jangan campurkan biskut yang berlainan ke dalam satu bekas hanya kerana nak jimat duit malas nak beli bekas banyak-banyak yekk. Tolong jangan kedekut sangat ahahaha... Jahanam biskut uolls nanti. Red Velvet Cookies jadi rasa Chocolate Chip, Belgian Cookies jadi rasa Kuih Tart pulekkk. Nak makan sedap kenalah korban duit tenaga dan wang. Betul tak?! Kannn!

Dapat sesuatu? Sehari akak baker nak menyiapkan entri ni tau.

No comments:

Post a Comment

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...