Monday, February 7, 2011

Pemeriksaan di akhir kehamilan

Pemeriksaan sebelum bersalin dibuat dengan jangka masa mingguan yang mana ibu yang mengandung tersebut telah mengetahui tanda-tanda menunjukkan proses bersalin telah bermula dan mempunyai keyakinan terhadap doktor serta berada dalam keadaan sihat. Boleh dikatakan pada ketika ini ibu mengandung tersebut mempunyai pengetahuan tentang apa yang akan berlaku dalam proses bersalin.

Pada masa ini kita sebagai bakal ibu harus menyediakan pakaian bayi, telah mengunjungi hospital dan doktor telah menjawab semua pertanyaan yang meragui bakal ibu. Pendek kata ia adalah seorang ibu yang sihat, yang telah mengetahui cara-cara menjaga anak, mengetahui tututan kejadian yang dijangka berlaku dalam proses bersalin yang normal dan akan melahirkan anak yang sihat.

Isi badan perempuan hamil
1. Uterus (Peranakan)
2. Bladder (Pundi kencing)
3. Vagina (Lubang kemaluan)
4. Rectum (Lubang pelepasan)

Menentukan berapa besarnya perut perempuan yang hamil menurut bulannya
Angka-angka di atas menyatakan banyaknya bulan dalam hamil dan sampai di mana tingginya peranakan dari bulan ke bulan. Misalnya, pada bulan kesepuluh sama tinggi dengan bulan kelapan, kerana kepala bayi mula turun ke bawah menuju ke jalan yang akan diturutnya keluar dan tanda waktu bersalin telah datang (1 bulan = 28 hari = 4 minggu)

Pada 0 minggu, perut biasa sahaja, pada minggu 36 atau 9 bulan perut berada paling tinggi dan pada 40 minggu atau 10 bulan perut akan nampak paling besar.

Hamil yang sempurna
Kedudukan bayi baik. Tempat saudaranya @ plasenta juga baik, di sebelah atas peranakan itu seperti biasa (normal). Kepala bayi telah menghadap kepada mulut peranakan. 
- Saudara anak dengan tali pusatnya
- Peranakan
- Gelembung

1 comment:

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...