Friday, February 11, 2011

Petua selamat bersalin

Kehamilan dan kelahiran adalah proses normal yang dialami oleh wanita. Sebahagian wanita selamat melalui proses ini. Hanya sebahagian kecil sahaja yang meninggal dunia.

Dengan kemajuan perubatan yang dinikmati wanita pada hari ini, kematian disebabkan kehamilan dan kelahiran semakin berkurangan. Di Malaysia seorang daripada 3000 meninggal dunia kerana kelahiran dan kehamilan. Untuk mendapatkan keibuan yang selamat, anda sebagai ibu yang mengandung perlu mengetahui perkara berikut.

a. Pemeriksaan semasa mengandung
Kunjungan pertama ke klinik mengandung hendaklah dibuat sebaik sahaja mengetahui anda sudah mengandung. Kenapa mengunjungi klinik semasa mengandung adalah amat penting? Ini kerana di klinik, jururawat bertugas akan menentukan kemajuan kehamilan dari masa ke semasa.

Jika ibu dalam keadaan sihat, jururawat menentukan ia boleh bersalin di rumah atau di hospital. Bagi ibu yang mengandung sebulan hingga tujuh bulan, kunjungan ke klinik hendaklah dibuat sebulan sekali. Tujuh bulan hingga minggu ke-36, setiap dua minggu sekali, manakala lebih daripada minggu perlu datang ke klinik setiap minggu.

Bidan atau jururawat juga akan mengenal pasti sekiranya pertumbuhan bayi tidak normal atau mengalami gangguan. Dengan itu perkara tersebut boleh dirujuk terus ke hospital.

Di klinik juga dilakukan pemeriksaan tekanan darah bagi ibu yang mempunyai tekanan darah yang melebihi 190/30, perkara ini perlu diawasi kerana tekanan darah boleh menjadi lebih tinggi, rawatan tertentu akan diberi supaya tekanan darah ibu menjadi normal.

Pemeriksaan lain yang digunakan ialah pemeriksaan kencing manis, toxemia,tahap hemoglobin dalam darah dan juga pemeriksaan VDRL bagi menentukan sama ada ibu menghidap ppenyakit kelamin yang boleh mendatangkan kecacatan pada bayi. Ibu sering mendapat penyakit daripada suami.

b. Pemberian pil dan zat besi
Ibu yang mengandung juga boleh mengalami kekeurangan darah yang dipanggil anemia. Keadaan ini menyebabkan si ibu kelihatan pucat dan lesu. Masalah ini banyak berlaku di kalangan wanita luar bandar kerana kekurangan zat makanan terutamanya zat besi.

Semasa mengandung, pengambilan zat-zat besi seperti vitamin dan zat besi perlu mencukupi kerana, bayi juga menggunakan darah ibu untuk pertumbuhan dalam rahim.

Masalah kekurangan darah ini, jika tidak diatasi akan menyebabkan komplikasi jika berlaku kelahiran yang teruk seperti turun darah yang banyak selepas bersalin. Pil zat besi boleh didapati di klinik-klinik mengandung dan si ibu perlu makan pil ini di awal kehamilan.

c. Suntikan tetanus
Ibu perlu mendapatkan dua suntikan tetanus bagi melindungi bayi dan ibu. Suntikan ini akan mencegah si ibu daripada mendapat kancing dagu selepas bersalin. Si ibu ridak perlu bimbang kerana suntikan ini tidak membawa sebarang komplikasi atau kesan sampingan kepada ibu bayi.

d. Persediaan bersalin dan menyusukan anak
Di klinik juga ibu akan diberi nasihat secara individu atau kelompok mengenai persediaan bersalin dan juga amat penting kelahiran bayi disambut oleh bidan yang terlatih.

Walaupun si ibu berada di luar bandar mereka masih menggunakan perkhidmatan bidan kampung tetapi bidan terlatih perlu ada bersama kerana bidan terlatih tahu apa yang perlu dilakukan dalam masa kecemasan.

e. Khidmat bidan terlatih perlu kerana:
Bidan akan tahu sekiranya si ibu sakit terlalu lama melebihi 12 jam, iaitu tanda ibu sedang menghadapi masalah.

Bidan terlatih menyambut kelahiran dalam keadaan bersih untuk mengurangkan risiko jangkitan kuman. Kelahiran yang bersih dan selamat amat penting dan bidan tahu apa yang perlu dilakukan. Pakaian bidan, tempat bersalin dan peralatan untuk menyambut kelahiran mestilah bersih.

Bidan akan membersihkan bayi dan memotong tali pusatnya secara bersih dan selamat. Bidan akan mengambil tindakan segera apabila darah hilang berlebihan.

Oleh yang demikian, khidmat bidan terlatih amatlah penting kerana kelahiran selamat bermula dari peringkat awal kehamilan. Bidan juga akan memberikan penerangan berhubungan dengan penyusuan bayi.

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...