Wednesday, February 9, 2011

Jangkitan salur kencing ketika hamil

Kira-kira 5% wanita menghidap salur kencing tersembunyi, yang tidak menimbulkan masalah sehinggamereka hamil. Ketika hamil disebabkan kesan progesteron yang mengendurkan otot, kawasan pengumpul dalam ginjal dan tiub yang menghubungkan ginjal dengan pundi kencing menjadi besar.

Air kencing bertakung di kawasan ini dan juga dalam pundi kencing. Wanita yang mempunyai jangkitan salur kencing yang tersembunyi jika tidak dirawat akan mendapat dua kali ganda anemia, peningkatan tekanan darah, dan melahirkan anak yang tidak cukup bulan.

Adalah perkara biasa bagi doktor memeriksa air kencing di peringkat awal hamil untuk menentukan sama ada jangkitan saluran kencing dihidapi oleh ibu yang mengandung dan doktor memberikan rawatan jika ia didapati dijangkiti. Rawatan ini akan menghalang permulaan jangkitan ginjal.

Gejala-gejala jangkitan salur kencing adalah rasa sakit pinggang, demam dan menggeletar, berpeluh dan rasa sakit ketika membuang air kecil. Andainya gejala-gejala ini berlaku ketika hamil ibu mengandung itu haruslah berjumpa dokror segera, kerana rawatan untuk gejala tersebut adalah menggunakan ubat sulfa atau antibiotik.

No comments:

Post a Comment

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...