Friday, November 11, 2011

Penyakit Kelamin dan Kesannya Pada Ibu Hamil

1. TREPANOMATOSIS
Kuman trepanoma biasanya disebut sifilis. Penyakit sifilis tidak akan menyebabkan seseorang wanita sukar untuk mengandung. Kebiasaannya wanita mengidap sifilis tidak mengalami apa-apa gejala namun Ia memberi kesan pada bayi dalam kandungan. Sekiranya jangkitan serius ia sering menyebabkan keguguran bayi. Bayi yang lahir dari ibu yang mengidap sifilis akan turut mengidap sifilis dan menjangkitkan kepada orang sekitar mereka kemudian hari.

Oleh itu pemeriksaan darah ibu mengandung akan turut disertakan dengan ujian saringan VDRL bagi mengesan sifilis.

Rawatan:-
Ubat jenis penicilin secara suntikan akan diberikan. Selain itu, ahli keluarga akan diperiksa untuk mengesan jangkitan dan turut diberi rawatan. Sekiranya ibu hamil mendapat rawatan, jangkitan tidak akan berlaku pada bayi.

2. GONOHOREA
Biasanya menyerang pundi kencing dan rahim. Ia juga boleh merebak ke seluruh tubuh menyebabkan demam yang berpanjangan. Simptom biasa berupa sakit semasa kencing, sakit ari-ari dan 'vaginal discharge' (lelehan murkosa dari vagina)

Jika ia menyerang hati ia boleh menyebabkan sakit di kawasan perut sebelah kanan dan jika menyerang tulang, ia akan menyebabkan lenguh tulang. Rawatan dimulakan dengan ujian mengesan kuman dengan mengambil sampel kencing dan lelehan dari faraj. Selepas itu, suntikan penicilin diberikan.

3. HERPES GENITAL
Ia menyerang vulva dan memberi kesan bengkak dan kutil pada vulva. Cara kelahiran terbaik ialah caesarean (pembedahan) bagi mengelakkan jangkitan pada bayi. Herpa Genital biasanya menjangkiti lelaki dan dipindahkan semasa hubungan seks kepada suami.

4. HEPATITIS B
Amat digeruni kerana boleh menyebabkan kamel hati. Ia boleh dicegah melalui suntikan vaksin Hepatitis.

5. CANDIDA
Jangkitan yang sangat sering berlaku semasa mengandung. Ia disebabkan oleh sejenis fungus Candida Albiceus. Semasa mengandung akan berlaku peningkatan paras glikogen pada vagina dan ini mengelakkan pertumbuhan Candida Albiceus.

Jangkitan yang teruk mengakibatkan rasa gatal, bengkak dan perit. Dapat dilihat lelehan beku dan keputihan pada faraj. Ujian pada lelehan menunjukkan fungus yang mengeluarkan spora.

Rawatan:-
Penggunaan ubat yang dimasukkan ke dalam vagina(faraj). Krim anti fungus seperti Nistatin Cream boleh digunakan tetapi jangan sekali-kali menggunakan krim yang bercampur dengan steroid kerana ia boleh menimbulkan iritasi.

6. TRICHOMONAS
Lelehan busuk berwarna kuning tang turut menyebabkan gatal-gatal. Rawatan untuk penyakit jenis ini adalah dengan antibiotik jenis metronidezole yang dimakan selepas usia kandungan lebih tiga bulan.

7. JANGKITAN BAKTERIA
Jangkitan bakteria biasanya jarang berlaku semasa hamil. Ia lebih kerap melanda selepas bersalin menyebabkan luka episciotomy lambat sembuh.

8. KUTIL GENITALIA
Ia disebabkan oleh seenis DNA virus. Rawatan adalah dengan penggunaan antiseptik dan 'chemical cautery'. Rawatan biasanya dalam dos yang boleh diterima oleh pesakit kerana rasa pedih akibat sentuhan 'cauntery'. Kutil Genitalia tidak boleh dibiarkan kerana ia akan melarat dan bertambah dengan cepat.

Sumber: Majalah Wanita 2004

No comments:

Post a Comment

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...