Wednesday, November 9, 2011

Tips Andai Bercerai

Untuk menghadapi penceraian memang merupakan sesuatu yang tidak akan mungkin diimpikan oleh setiap wanita bersuami. Tak kira macam mana jahat pun suaminya, itu tetap laki dia. Kecualilah dah sampai satu tahap yang boleh membuatkannya meletup seperti gunung berapi, maknanya depa tak peduli dah. Wanita ni terkenal dengan sikap penyayang dan sabar mereka. Akan tetapi ada juga tahap di mana mereka boleh hilang kesabaran. Tetapi untuk bercerai? Kalau boleh tidaklah. Tak sanggup woo. Tapi kalau dah itu ketentuanNya, tiada apa yang boleh kita lakukan. Apa yang boleh kita buat ialah:-

Kita perlu redha di atas apa yang terjadi kerana setiap kejadian ada hikmahnya.

Bertahajud malam, mohon pada Allah agar diberikan kekuatan jiwa untuk menghadapi segala cabaran. Anggap penceraian itu hikmah dari Allah.

Jangan sesekali menunjukkan kesedihan kepada anak kerana kekuatan kita akan membina kehidupan yang cemerlang untuk masa depan anak.

Bagi yang ada anak kecil, fikirkanlah langkah pertama apa yang hendak dilakukan. Ini termasuklah boleh menjaga anak jiran, atau berjinak-jinak mempraktikkan kemahiran siri seperti jahitan, sulaman, gubahan dan sebagainya.

Dekatkan diri dengan persatuan ibu tunggal. Sekurang-kurangnya kita tak terasa diri disisih kerana ramai lagi wanita tang senasib.

Sebenarnya untuk memulihkan semangat diri memakan masa lebih kurang enam bulan. Jangan lagi bersedih selepas tempoh tamat kerana suami pastinya sedang berseronok dengan kekasih hatinya sedangkan kita masih merana jiwa dan raga.

Jangan sesekali membebel. Kalau keluarga tak beri sokongan, berdoalah kepada Allah agar diberikan jalan untuk kita meneruskan kehidupan dengan anak-anak.

Senyum-senyumlah selalu kerana jika kita gembira, hati akan tenteram dan bileh berfikir dengan waras. Berfikiran terbuka kerana ia akan mencerminkan keperibadian kita yang kuat.

Dapatkan sokongan keluarga kerana kita akan rasa disayangi.

Paling penting, kita kena doakan bekas pasangan kita hidup berbahagia kerana Allah gembira jika kita sentiasa mendoakan kesejahteraan Umat-Nya...
Amin...

No comments:

Post a Comment

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...