Thursday, November 10, 2011

Posisi Tidur Yang Selesa ketika Hamil

Perut yang membesar ketika hamil memang membuatkan seorang wanita sukar mencari posisi tidur yang selesa. Oleh itu, banyak keluhan tentang sukar tidur didengar daripada wanita hamil. Sedikit panduan untuk mencari posisi tidur yang selesa yang saya baca dari salah satu majalah lama. Harap boleh membantu.

Trimester 1
Pada awal kehamilan, biasa perut tidak terlalu besar, maka tidak menjadi masalah sekiranya kita tidur dalam posisi apa pun. Ketika kandungan di bawah 20 minggu kita bebas tidur terlentang kerana berat janin tidak menekan pembuluh deah utama yang mengalir dari bahagian bawah tubuh kembali ke jantung.

Trimester 2 & 3
Ketika ini perut kita sudah membesar dan pada waktu inilah kita akan berada serba salah untuk memilih posisi tidur. Tidur terlentang sama sekali tidak digalakkan ketika ini kerana ia akan menekan pembuluh darah yang disebutkan tadi.

Tidur terlentang juga menyebabkan kita terasa sakit di punggung. Posisi tidur yang terbaik ialah sama ada mengiring ke kiri atau ke kanan akan tetapi yang paling baik adalah bila anda mengiring sebelah kiri. Semasa bersalin dulu pernah nurse bagi tahu yang mengiring ke kiri ni baik kerana ia akan memudahkan pernafasan bayi dalam kandungan. Tambahan pula bagi saya ia amat selesa.

No comments:

Post a Comment

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...