Friday, November 25, 2011

Maut Tersedak Susu | Bayi Pula Kena Penampar

Kisah seorang bayi permpuan yang tersedak susu pada hari pertama dihantar ke rumah pengasuhnya di Presint 16, Putrajaya pada Isnin yang lalu.

Dah hantar si ibu pun pergilah kerja dan berharap agar anknya yang berusia 3 bulan tu dijaga seeloknya.

Bagaimanapun, kira-kira satu jam selepas itu dia mendapat panggilan telefon daripada pengasuh yang memaklumkan anak keduanya itu tidak sedarkan diri.

Dia memaklumkan kepada suaminya, Syed Shamsul Kamal, 31, yang kebetulan berada di bawah blok rumah pengasuh untuk menghantar anak perempuan sulungnya berusia dua tahun.

Syed Shamsul berkata, sebaik mendapat berita mengenai Khaleela, dia terus ke rumah pengasuh dan mendapati anak perempuannya Sharifah Fasya Khaleela Syed Shamsul sudah lembik dan terkulai.

Bayangkan, pagi ibunya hantar elok je lepas tu selepas satu jam dapat berita yang anak tak sedarkan diri. Tak sedarkan diri tu okey lagi tapi meninggal? Sungguh kalau saya berada di tempat Siti Musalmah Mustafa, tak tahulah apa nak buat.

Then baru sahaja tadi ada anak kawan di FB ni menceritakan akibat penjaganya bercuti si ibu terpaksa menghantar anaknya yang berusia 5 bulan ke Pusat Penjagaan kanak-kanak sebab kena pergi kursus. Bila si ibu ambik bayinya balik tengok anak dia senyap je. Selalu aktif. Sampai kat rumah pun masih gak tidur. Esoknya bila hantar kat Penjaga, penjaga ni tanya lah kenapa pipi anaknya merah. Ibunya berkata mungkin nyamuk kot. Rupa-rupanya bekas kena tampar. Semalam dengan hari ini baby dia memang tak aktif. Asyik tidur je. Bukan bayi dia saja tidur tau tapi bayi dia sebenarnya tengah menahan sakit. Sedangkan kita yang dah tua ni kena penampar pun boleh demam. Inikan baby. Eeee, geram betullah.

tengok kejam tak kejam org yang buat ni

Bila dia bawak jumpa ke klinik, doktor kata kesan kat pipi bayi dia tu kesan jari orang dewasa. Mak aihhh...Saya pulak yang geram. Apa hak seorang penjaga yang sanggup buat macam tu kat anak kita. Bayi berumur 5 bulan pulak tu. Apa salah budak kecik tu pun, bukannya tahu apa-apa pun. Kenapa ada orang sanggup buat macam tu kat seorang bayi yang tak tau apa-apa pun?

Mak dia dah kata memang takkan maafkan orang yang buat anak dia macam ni. Dunia akhirat pun tak ampunkan. Ada berani? Kalau saya pun saya akan lakukan perkara yang sama dan mungkin saya akan balas balik perbuatan orang tu.

Perkara sebegini tidak boleh dipandang ringan. Cuba korang fikir berapa ramai anak atau bayi yang mati tersedak susu, jatuh dan kena dera. Semua ni berlaku di Pusat Penjagaan Kanak-Kanak atau di rumah Penjaga Budak (Babysitter). Bila ditanya, jawapannya semua tak tahu.

Zaman sekarang ekonomi bukan seperti dulu terutamanya bagi penduduk bandar. Semuanya ada harga. Ramai isteri yang bekerja untuk membantu suami menampung keluarga. Bila dah kerja dah tentu kena cari somebody yang kita boleh percaya untuk jaga anak kita. Tapi kalau macam ni jadinya kat mana lagi kita nak hantar anak kita supaya terjaga. Bukannya free, bayar tau.

Kerajaan kena ambil langkah yang sepatutnya untuk membendung perkara seperti ini supaya ia tidak berulang lagi. Mencegah lebih baik dari mengubati. Sebelum keadaan menjadi lebih parah baik cari jalan untuk penyelesaian. Cadangan saya, mungkin setiap organisasi tu perlu ada Taska/Tadika untuk anak-anak pekerja tak kira organisasi kerajaan atau swasta.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...