Sunday, November 6, 2011

Influenza

Influenza atau flu adalah penyakit berjangkit disebabkan oleh virus influenza.

Terdapat 3 jenis virus influenza iaitu A, B dan C. Ketiga-tiga ini boleh menjangkiti manusia. Virus influenza A yang paling berbahaya kerana boleh menjangkiti manusia dan haiwan. Virus Influenza A menjalani mutasi (perubahan genetik) menghasilkan virus influenza jenis baru yang lebih berbahaya dan boleh mencetuskan wabak epidemik dan pandemik influenza.

Virus Influenza tersebar melalui titisan cecair dari mulut dan hidung ketika bercakap, bersin dan batuk. Virus ini seterusnya masuk ke dalam badan melalui saluran pernafasan.

Influenza tidak sama dengan selesema. Kedua-duanya mempunyai simptom yang hampir sama akan tetapi influenza menyebabkan gejala dan tanda-tanda yang lebih teruk serta boleh menyebabkan komplikasi yang mengancam nyawa.

Demam Selesema (Common Cold):-
Pada kebiasaannya demam adalah rendah dan kurang dari 38°C mengalami keletihan yang sangat sederhana, sakit sendi @ otot yang sederhana, tiada batuk yang teruk, hidung berair yang agak teruk tidak terlalu kerap bersin. Selain dari itu, sakit tekak dan sakit kepala agak sederhana. Demam selesema (common cold) ini disebabkan oleh Adenovirus, Rhinovirus, Parainfluenza virus dan lain-lain.

Influenza (Flu):-
Demam yang tinggi melebihi 38°C. Badan pula akan mengalami letih lesu yang teruk dan boleh berkekalan hingga 2 ke 3 minggu, sakit otot yang teruk, batuk yang teruk dan tidak berkahak pada peringkat awal. Hidung pula tidak berair atau sederhana berair tetapi bersin dengan kerap. Mengalami sakit tekak dan sakit kepala yang teruk. Infuenza ini disebabkan oleh Virus Influenza A, B dan C.


Rawatan yang diberikan untuk influenza adalah rawatan simptomatik:-
- Minum minuman dan sup suam bagi melegakan batuk dan sakit tekak.
- Amalkan pemakanan yang seimbang dan tidur atau rehat yang mencukupi.
- Hindarkan diri dari tekanan kerana tekanan akan melemahkan sistem pertahanan badan.
- Dapatkan rawatan di klinik atau hospital jika perlu.

Jangkitan influenza boleh dielakkan dari merebak dengan:-
- Menutup mulut dan hidung dengan tisu atau sapu tangan ketika bersin atau batuk
- Cuci tangan dengan sabun selepas batuk, bersin atau, menyentuh permukaan yang tercemar.
- Buang tisu yang digunakan ke dalam tong sampah
- Pakai penutup mulut dan hidung (mask) ketika dijangkiti influenza.
- Elakkan dari berada di tempat-tempat awam jika dijangkiti demam selesema atau influenza.

Perbezaan antara antiviral dan vaksin influenza
Antiviral adalah ubat bagi merawat pesakit yang dijangkiti virus. Pemberian ubat antiviral pada masa yang betul akan dapat mengurangkan impak gejala dan keterukan tanda penyakit serta mengurangkan kemungkinana komplikasi penyakit.

Vaksin diberi sebagai langkah pencegahan. Vaksinasi menggunakan vaksin influenza yang ada di pasaran hanya untuk memberi perlindungan kepada individu dari mendapat jangkitan virus influenza manusia (human influenza).

Kementerian Kesihatan menyarankan agar mereka yang akan melawat negara beriklim sederhana yang sedang mengalami musim sejuk dan mereka yang akan mengerjakan Haji di Mekah agar mendapatkan suntikan vaksin influenza. Walaubagaimanapun suntikan hanya boleh diperolehi dari klinik atau hodpital swasta tertentu yang mengenakan bayaran,

Situasi semasa Influenza di Malaysia
Menurut kajian, jangkitan influenza berlaku di Malaysia sepanjang tahun. Namun bilangan kes meningkat semasa musim hujan iaitu dari bulan April hingga Jun dan November hingga Januari. Di negara-negara beriklim sederhana, jangkitan influenza meningkat semasa musim sejuk.

Avian Influenza (Selesema burung)
Sejenis penyakit berjangkit yang biasanya berlaku di kalangan ayam, itik dan burung (unggas). Ia juga boleh menjangkiti manusia.

Epidemik Influenza
Ialah kejadian wabak influenza yang menyerang sekumpulan penduduk di sesuatu lokasi atau negara.

Pandemik Influenza
Kejadian wabak influenza yang menyerang sebahagian besar dari penduduk dunia. ia berlaku akibat dari kemunculan virus influenza yang mana penduduk dunia tidak mempunyai daya ketahanan badan bagi melawan virus tersebut.


Sumber: Kementerian Kesihatan Malaysia

No comments:

Post a Comment

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...