Thursday, December 1, 2011

Ciri-ciri Insurans Yang Baik

1. Melindungi pendapatan sedia ada sekiranya berlaku musibah
Kematian atau kemalangan berlaku tanpa diduga. Oleh itu, persediaan awal perlu dilakukan bagi melindungi pendapatan sedia ada sekiranya berlaku musibah. Ia menjadi lebih penting sekiranya anda adalah ketua keluarga. Kerana isteri dan anak- anak bergantung sepenuhnya dengan anda.

Ia juga penting bagi para lepasan ijazah kerana anda adalah harapan ibubapa. Setelah mereka membayai pembelajaran anda semenjak kecil kini mereka sudah tua dan pastinya teringin merasa hasil titik peluh anda pula. Sekiranya anda ditimpa musibah, apakah persediaan anda untuk mereka?

2. Menabung untuk masa depan
Ramai orang membuat tabungan di dalam bank. Namun kini adalah pilihan yang lebih baik iaitu menabung di takaful. Takaful merupakan satu bentuk tabungan untuk masa hadapan di samping menyediakan perlindungan untuk pesertanya.
Contohnya, jika seseorang yang menabung di bank RM2,000 setahun, berapa lamakah yang dia perlukan untuk mempunyai sejumlah RM100,000? Betul – 50 tahun yang mana ia merupakan satu jangkamasa yang agak panjang.

3. Sebagai persediaan untuk pendidikan anak-anak
Kos pendidikan kian meningkat saban tahun. Jesteru melalui Pelan PruBSN Smartlink contohnya ia merupakan salah satu langkah persediaan ibu bapa untuk anak-anak mereka. Ia juga dapat mendisiplinkan ibu/bapa untuk membuat tabungan selain memberi perlindungan untuk anak-anak. Tabungan pendidikan tersebut juga adalah terjamin walaupun ibu/bapa tidak dapat meneruskan sumbangan samaada diakibatkan oleh kematian atau keilatan kekal.

4. Untuk mendapatkan kemudahan hospital dan perubatan
Jumlah pampasan ini dapat membantu peserta sekiranya disahkan menghidap penyakit kritikal bagi menambah kos untuk mendapatkan kemudahan hospital dan perubatan. Manakala manfaat harian hospital sekurang-kurangnya dapat menggantikan pendapatan harian sekiranya dimasukkan ke wad.

5. Mendapat bantuan sekiranya berlaku kecacatan kekal (disability)
Apabila seseorang itu mendapat kecacatan kekal, maka dia sudah tidak mampu untuk mencari pendapatan untuk menampung kehidupannya. Dengan adanya pampasan, ia dapat meringankan beban dan dapat menampung kos rawatan akibat kecacatan tersebut.

6. Menunjukkan sikap kasih sayang dan perihatin kepada ahli keluarga
Dengan membeli insurans, ia dapat menunjukkan sikap kasih sayang dan perihatin kepada ahli keluarga. Ini bermaksud, sekiranya di timpa musibah, kita telah menyediakan satu dana untuk keluarganya, Jesteru, mereka tidak perlu meminta-minta atau menunggu belas ehsan dari orang lain.

7. Mendapat pengecualian cukai
Di dalam Budget 2005, Perdana Menteri telah mengumumkan pelepasan cukai bagi KWSP, takaful dan insurans hayat sebanyak RM6,000. Manakala pelepasan untuk pendidikan anak-anak tetap pada kadar RM3,000. Ini menunjukkan kerajaan turut memberi penekanan tentang pentingnya setiap individu untuk mempunyai sekurang-kurangnya satu pelan takaful sebagai salah satu cara menabung untuk masa hadapan.

8. Membina tabung untuk persaraan
Sekiranya tidak berlaku musibah, peserta akan menerima manfaat tempoh matang yang merupakan simpanan mereka yang disertakan Mudharabah (perkongsian keuntungan). Ini secara tidak langsung telah membina satu tabung untuk persaraan peserta.

10. “Peace of Mind”
Sekiranya musibah menimpa tiada apa yang perlu dirisaukan kerana telah membuat persediaan awal. Seperti kata pepatah “Sediakan payung sebelum hujan”. Dengan wang pampasan yang diterima sekurang-kuranya dapat meringankan beban ahli keluarga yang ditinggalkan.

11. Perbelanjaan untuk pengkebumian
Pada kebiasaannya, di kampung-kampung satu tabung khairat akan diwujudkan apabila seseorang Muslim itu meninggal dunia. Dengan penyertaan peserta bersama takaful, dana tersebut memang telah diwujudkan sejak dari awal sebagai persediaan perbelanjaan pengkebumian.

12. Membantu peserta yang ditimpa musibah
Musibah datang tanpa mengira siapa dan tidak kira bila dan dimana. Jadi, wang pampasan dapat membantu peserta yang ditimpa musibah.

13. Kerana masih boleh menyertai (belum terlambat)
Oleh kerana anda mempunyai kesedaran awal, jadi masih belum terlambat untuk anda mengambil salah satu pelan takaful. Jangan sampai sudah jatuh ditimpa tangga, barulah anda merasa menyesal kerana tidak menyertai pelan ini semasa anda masih sihat dan mempunyai kemampuan. Sesungguhnya malang tidak berbau!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...