Thursday, December 1, 2011

Apa Yang Perlu Kita Ingat Tentang Insurans

Pertama dan yang paling penting bila kita membeli polisi untuk diri kita sendiri, kita harus ingat bahawa INSURANS bukanlah suatu pelaburan. Ia merupakan satu instrumen untuk memindahkan sesuatu risiko kepada syarikat insuran. Jadi sebelum kita membeli mana-mana insuran, haruslah kita kaji keperluan kita sekeluarga dahulu.

1. Siapakah yang bekerja atau mencari pendapatan bagi menyara keluarga kita? Individu inilah yang patut diutamakan dalam pembelian insuran nyawa untuk menjamin cara hidup kita sekeluarga sekiranya individu ini hilang keupayaan bekerja.

2. Bagi insuran kesihatan, carilah skim insuran yang terbaik yang boleh memenuhi keperluan kita sekeluarga.

3. Lihat budget dan tentukan berapa peratus daripada pendapatan bulanan sekeluarga yang boleh kita peruntukkan untuk membayar premium insuran. Premium ini akan menjadi satu perbelanjaan tetap setiap bulan. Pastikan jumlah premium tidak membebankan. Seandainya kita tahu betapa pentingnya insurans masa kini kita tidak akan rasa terbeban tetapi ikut kemampuan. Jangan bayar sebulan dua lepas tu tak bayar dah. Penting.

3. Contoh budget bulanan adalah seperti berikut :

a. 10% daripada pendapatan bersih sebulan adalah untuk tujuan simpanan/pelaburan masa depan.

b. 10% drpd pendapatan bersih sebulan untuk tujuan pembayaran insuran nyawa dan kesihatan.

c. 80% drpd pendapatan adalah untuk perbelanjaan kehidupan harian yang lain-lain.

Seperti kita membeli barang-barang lain, 'shopping' dulu skim-skim yang terdapat di pasaran sebelum membuat keputusan. Sekiranya terjadi apa-apa kepada keluarga atau individu yang menanggung keluarga 10% itulah yang akan menjadi jaminan untuk kita menerukan kehidupan bila kita di timpa kesusahan selain dari berdoa kepada Allah S.W.T

No comments:

Post a Comment

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...