Saturday, October 1, 2011

Persediaan menyambut orang baru

Kehadiran orang baru pasti disambut dengan gembira oleh semua ahli keluarga. Bayi comel ini memerlukan beberapa kelengkapan sesuai dengan tumbesarnya.

Bagi ibu yang baru pertama kali menyambut orang baru tentulah tidak arif tentang peralatan yang diperlukan oleh anak tersebut.

Antara kelengkapan yang harus disediakan ialah:-

(a) Bilik Asuhan
Dalam masyarakat kita, kebiasaan bayi ditempatkan bersama di bilik ayah dan ibu. Bagaimanapun itu bykanlah satu kesalahan. Kawasan atau tempat yang baik dan sesuai untuk bayi membesar haruslah bersih , selesa dan selamat.

Kita harus memastikan keselamatan bayi anda sesuai dengan perkembangan fizikal dan umurnya yang semakin membesar. Padtikan bilik atau kawasan tersebut jauh daripada ubat-ubatan beracun dan benda-benda tajam.

Sebuah tempat tidur anak atau buaian afalah perlu untuk bayi anda tidur. Bayi yang amat muda lebih suka tidur dalam kawasan yang terasing dan kecil dengan bertepi supaya mereka dapat merapatkan diri, barangkali untuk mewujudkan suasana seperti di dalam rahim ibu.

Buaian mungkin pilihan yang selesa kerana ia mudah dibawa ke sana ke sini dan memberikan ayunan yang lembut untuk membantu bayi tidur dengan nyenyak.

Bagaimanapun anda harys mengawasi bayu untuk memastikan keselamatannya terutama daripada lemas. Pilihan yang terbaik ialah dengan menyediakan tilam yang kukuh kerana ini baik untuk pembetukan perwatakan anak. Ia juga sesuai dengan perkembangan otak anak anda.

(b) Pakaian Bayi
Pakaian bayi tidak perlulah mahal sangat. Apa yang penting pakaian tersebut hendaklah lembut, selesa, ringan dan longgar. Sebaiknya ia mudah dipakai dan ditanggalkan.

Semua pakaian bayi hendaklah dicuci dengan sabun atau pencuci yang berkuasa sederhana dan tidak pedih kerana kulit bayi masih lembut. Barang-barang yang mungkin diperlukan untuk bayi termasuk selimut, cadar, tuala, lampin seluar, gaun tidur, baju panas, sarung kaki dan srung tangan bayi. Topi bayi yang lembut juga sesuai untuk kegunaan ketika membawa bayi keluar.

(c) Peralatan Mandi
Ketika mandi, bayi memerlukan beberapa peralatan yang mesti dibersihkan terlebih dahulu. Antara peralatan mandi yang diperlukan ialah, sehelai tuala kecil yang lemah lembut untuk digunakan ketika menggosok badan bayi.

Kapas dan kertas tisu juga perlu untuk membersih kelamin terutama ketika bayi membuang air besar atau kecil. Sebuah besen besar untuk dijadikan sebagai bekas air, sabun bayi, syampu bayi dan putik kapas juga perlu untuk membersihkan telinga bayi.

Anda juga boleh menyediakan losyen bayi untuk melengkapkan keperluan bayi anda. Ini akan menjadikan bayi anda lebih selesa.

(d) Peralatan Makanan
Makanan atau minuman yang paling baik untuk bayi ialah susu ibu. Ia merupakan satu-satunya makanan yang asli, murah dan mudah didapati di samping mempunyai nilai kesihatan yang tinggi.

Sekiranya anda menggunakan susu formula, antara peralatan yanh diperlukan ialah periuk besar untuk merebus botol susu, botol susu dan penutup, puting berus dan penggosok botol.
Apabila bayi memulakan makanan pejal, beberapa peralatan khas juga diperlukan iaitu peruik yang sederhana untuk memasak makanan, sudu kecil, mangkuk atau pinggan makanan, mangkuk sup dan cawan. Tray juga boleh digunakan sebagai pilihan.

Ketika memberi bayi makan, pakaikan 'dip' atau alas dada perlu disediakan supaya pakaiannya tidak dikotori makanan. Bagi mereka yang berkemampuan, boleh sediakan kerusi makan bayi untuk memudahkan anda.

(e) Rekod Bayi
Selain daripada peralatan yang disebut diatas, ada baiknya kita membuat satu rekod peribadi bayi agar kita mudah melihat tahap perkembangan dan kesihatannya.

Di dalam rekod tersebut kita boleh memasukkan butir-butir peribadi bayi, agar kita mudah melihat tahap perkembangan dan kesihatannya. Butir-butir peribadi bayi seperti butir-butir kelahiran, fizikal bayi serta rekod untuk imunisasi yang lengkap dengan tarikh, jenis imunisasi, nama doktor, dos suntikan, keputusan berat badan, tingg dan usia bayi juga boleh direkodkan.

Membesarkan bayi kadangkala melibatkan suasana kecemasan. Kita perlu mempunyai peti kecemasan serta nombor telefon yang perlu seperti doktor, hospital, ambulan, farmasi, pusat kawalan, pusat rawatan kebakaran, jabatan bomba, polis dan teksi.

Bayi adalah anugerah yang istimewa. Ingatlah kasih sayang kita sebagai ibu bapa merupakan satu keperluan bayi yang amat penting. Untuk itu, kita perlu menyediakan jeperluan bayi dengan baik, terjamin kebersihan serta keselamatannya.

No comments:

Post a Comment

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...