Monday, October 17, 2011

Info DIET 21 - 30

21. Puasa dan kesihatan
Berpuasa selang sehari baik untuk penghadan kalori. Apabila badan sentiasa menggunakan tenaga tetapi tiada makanan yang diambil, badan manusia akan mencari sumber tenaga yang lain seperti glukosa daripada simpanan glikogen di dalam limpa, asid lemak daripada lemak yang disimpan, dan akhirnya daripada tisu-tisu protein yang penting. Badan manusia tidak mempunyai masalah untuknbergantung dengan asid lemak, tetapi otak dan sistem saraf bergantung kepada glukosa. Apabila simpanan glukosa ini telah habis, badan manusia mula menghasilkan ketone bodies daripada protein. Kehabisan sumber protein ini boleh menyebabkan kematian. Jadi, amalkan pemakanan yanh berkhasiat apabila berpuasa.

22. Cara kurangkan berat
- Pastikan kita makan di tempat yang sama (seperti meja makan)
- Makanlah dengan perlahan
- Jangan menonton TV atau membaca sambil makan
- Hitung kalori dan rekodkan apa sahaja yang kita makan

23. Khasiat lengkap buncis
Buncis mengandungi protein dan serat di samping mempunyai kandungan lemak yang rendah. Sayuran ini juga mengandungi vitamin-vitamin dan mineral-mineral penting seperti asam folat, besi dan potassium(kalium) yanh sesuai dijadikan makanan bagi pengamal diet.

24. Yogurt bakar lemak
Yogurt dapat meningkatkan kemampuan tubuh untuk membakar lemak. Ini kerana kalsium yang terkandung di dalamnya dapat membantu mempercepatkan proses penurunan berat badan. Sebuah kajian di Universiti Tennessee menunjukkan mereka yang mengambil yogurt bebas lemak dalam diet mengalami penurunan berat badan yang ketara dibandingkan dengan mereka yang hanya diet rendah kalori.

25. Bawang putih cegah berat badan naik
Pakar telah membuktikan manfaat baru bawang putih iaitu dapat mencegah penambahan dan membantu menurunkan berat badan. Terdahulu, bawang putih dikatakan efektif dalam mencegah tekanan darah tinggi, mengubati diabetes serta mengurangkan risiko serangan jantung.

26. Kesalahan umum program diet

Berhenti sarapan
Sarapan perlu sebagai pembekal tenaga pada tubuh. Hanya perlu hindari makanan gula.

Makan makanan bebas lemak
Hakikatnya bebas lemak bukanlah beerti rendah kalori.

"Saya hanya makan salad"
Salad mengandungi banyak kalori seperti burger jika diambil dengan keju, roti atau mayonis.

Memilih jus berbanding buah segar
Jus tinggi kalori dan hilang kandungan serat asli berbanding buah segar.

Jauhi makanan tidak sihat
Makanan segera adalah antara faktor utama yang menyumbang kepada masalah berat badan berlebihan. Jika corak pemakanan tidak sihat terus diamalkan, masalah berat badan berlebihan dijangka akan meningkat dua kali ganda dalam tempoh 10 tahun akan datang.

Beza diet lelaki berbanding wanita
- Lelaki mengambil lebuh banyak makanan yang mengandungi kolesterol berbanding wanita.
- Lelaki umumnya mengambil kadar lemak dan dagung merah yang tinggi dalam diet.
- Merka juga mengambil jauh lebih sesikit buah-buahan dan sayur-sayuran serta makanan berserat.
- Kebanyakan lelaki jarang mengambil sarapan pagi.
- Minum kopi jauh lebih banyak berbanding wanita, biasanya 4 hingga 5 cawan sehari.

29. Jus atau rendah lemak?

Diet jus:
Anda boleh amalkan minum jus setiap hari tanpa makanan berlemak lain. Kemasukan jumlah kalori yang kecil ini dapat membantu menurunkan berat badan.

Diet rendah lemak:
Lemak mengandungi kalori dua kali ganda berbanding karbohidrat dan protein. Secara teori, sekitar 20% kalori dalam tubuh disumbangkan oleh lemak. Hindari makanan yang mengandungi mentega, makanan yang digoreng, keju dan daging.

Kolesterol normal dengan tempe
Tempe dapat membantu menormalkan kadar kolesterol dalam darah. Kalorinya yang relatir rendah, 149 kal per 100gram, tempe membantu pengamal diet rendah kalori. Kandungan karbohidratnya sebanyak 12.7 gram dan sangat sesuai untuk penderita diabetes kerana ia tidak mengandungi gula. Beberapa kajian juga menyatakan kandungan seratnya (diety fiber) mencapai 7.2 gram per 100gram amat baik untuk mengatasi masalah pencernaan.

Sumber: Inspirasi Langsing Secara Sihat

2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...