Monday, October 10, 2011

Bulan Dikelilingi Bulatan (Fenomena Halo)

Lepas layan Movie The Losers, seperti biasa aku akan menggodek-godek telefon sebelum tidur. Kira-kira dalam pukul 12.30am pagi tadi tiba-tiba sorang kawan aku ni suruh keluar. Katanya bulan cantik malam ini.

Apa lagi, dengan segeralah keluar sebab tak nak terlepas. Maklumlah aku tak biasa tengok benda-benda cenggini. Mungkin bagi orang perkara ini sesuatu yang biasa tapi bagi aku ia merupakan sesuatu perkara yang susah sangat aku nak jumpa. Tengok gerhana matahari pun masa sekolah rendah je. Rasanya sekali seumur hidup. Mestilah rasa happy kalau dapat tengok kejadian malam tadi.

Aku rasa tak ramai yang tahu sebab rasanya malam tadi aku sorang je yang keluar. Lepas tu, aku ajak kakak ipar aku join sekali. Korang nak tau menggigil-gigil kaki dan badan aku sebab kagum dengan keindahannya serta kuasa Allah Yang Maha Pencipta & Maha Besar. Subahanallah....


Aku tengok bulan tu kat tengah-tengah dikelilingi lingkaran ala-ala pelangi seperti cincin. Fenomena ini dikenali sebagai Fenomena Halo yang merupakan lingkaran cahaya seakan-akan pelangi yang mengelilingi Matahari atau Bulan. Ia merupakan perkara biasa bagi Amerika Syarikat sebab fenomena seperti ini kerap terjadi. Jadi, dorang tak heran sangatlah kan.

Walaupun diselubungi dengan keasyikan, sempat jugak aku "tangkap gambar" tapi, tak berapa jelas sangat sebab jauh. Lagipun aku pakai camera biasa je hehe...

Gambar Pertama

Gambar Kedua

Kira nampaklah sikit-sikit. Yang kat bawah ni pulak ada Kalimah Allah tapi bukan aku yang snap dan bukan juga dari kejadian malam tadi:-

Sumber:  akmalhilmi.com

Allahu Akbar. Sungguh kagum dengan ciptaan Allah S.W.T. Subahanallah... Kalau lagi awal dapat tengok lagi bagus sebab lingkaran cahayanya lagi jelas dan terang.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...