Wednesday, October 12, 2011

Sindrom Down

Selalu kita dengar pasal Sindrom Down ni. Bila kita melihat kanak-kanak SD ni apa yang kita akan fikir. Mesti di kepala korang bermacam-macam persoalannya. Soalnya:-

Apakah Sindrom Down?
Ia merupakan satu keadaan di mana seorang kanak-kanak mempunyai satu kromosom yang lebih dalam setiap selnya. Setiap manusia mempunyai 46 kromosom tetapi kanak-kanak yang ada Sindrom Down ini mempunyai 47 kromosom. Kromosom ini terletak pada kromosom nombor 21.


Bahan kromosom yang berlebihan ini boleh menyebabkan genetik yang tidak seimbang dan merencatkan pertumbuhan dan perkembangan yang biasa. Purata Sindrom Down antara lelaki dan perempuan adalah sama. Ia boleh menghasilkan kecacatan dan ini boleh berlaku kepada semua kaum, bangsa, keturunan dan tidak mengira latar belakang sosial ekonomi seseorang. Sindrom ini adalah bersempena dengan nama doktor yang menemui penyakit ini pada tahun 1866 iaitu Dr. John Langdon Down.

Nisbah kejadian Sindrom Down ini adalah antara 1:660 bayi baru lahir.

Bagaimana Sindrom Down boleh dikesani?
Doktor boleh mengesan bayi Sindrom Down selepas kelahiran iaitu melalui perbezaan muka: (raut muka yang leper, mata yang mengondong dan titian hidung yang rata), leher, tangan dan kaki yang kecil, otot yang lemah, garis tapak tangan yang melintang, telinga yang terletak sedikit ke bawah dan kepala yang kecil dari biasa.

Diognosa Sindrom Down.
Dengan satu penilaian perubatan terperinci termasuk pemeriksaan fizikal dan ujian darah untuk mengesan kromosom luar biasa.

Kecacatan mental jugal selalu terjadi dan ia adalah di antara sederhana ke teruk. Tetapi kanak-kanak ini boleh diajar dan dididik untuk menjalani atau menghadapi kehidupan yang hampir sama dengan kanak-kanak normal. Adalah baik sekiranya kita sebagai keluarga dapat memberi sokongan dengan sepenuhnya dan menggalakkan anak supaya mencapai tahap tertinggi dari segi kebujaksanaan dan sosial.


Masalah perubatan yang selalu dihadapi oleh anak yang ada Sindrom Down.
- Kecacatan jantung sejak lahir
- Infeksi (jangkitan) pada telinga
- Masalah penglihatan: mata juling, rabun jauh dan rabun dekat
- Masalah pernafasan seperti jangkitan paru-paru, tidak bernafas semasa tidur (terjadi pada sebilangan kanak-kanak kecil).
- Masalah ketidkstabilan tulang leher
- Gangguan sistem penghadaman seperti sekatan usus
- Masalah ketidakstabilan hormon

Jangka hayat anak yang ada Sindrom Down
Pada masa dahulu, masalah perubatan Sindrom Down selalu ada berkaitan dengan umur hidup yang pendek. Tetapi sekarang, ramai anak yang ada Sindrom Down boleh hidup lebih dari 50tahun dengan hidup yang berkualiti.

Penyebab Sindrom Down
Masih tidak diketahui lagi. Tetapi pembahagian kromosom yang tidak serata adalah faktor utama penyebab Sindrom Down untuk ibu yang lanjut umur. Risiko untuk menurunkan baka Sindrom Down meningkat dengan umur ibu. Risiko adalah 1% jika umur ibu menjangkau 40 ke 44 tahun.

Sindrom Down ini bukanlah penyakit yang diwarisi dari turun temurun. Ini tidak bermakna satu baka diwarisi dari ibubapa ke anak mereka. Tetapi dalam 4% kes, bahan kromosom yang lebih itu adalah akibat ketidakseimbangan dari salah seorang ibubapa yang merupai pembawa kromosom translokasi.

Sindrom Down boleh dikenalpasti semasa pranatal seperti biopsi chorionic pada 12 hingga 14 minggu dan amniocentesis pada minggu 16 hingga minggu ke-18.

Apa yang kita sebagai ibu bapa perlu lakukan?
Jika kita menyangka anak kita Sindrom Down, kita pelu membawa anak berjumpa doktor pakar kanak-kanak untuk penilaian perubatan. Daftarkan anak di bawah program intervensi awal.

Kebanyakan kanak-kanak Sindrom Down dapat hidup berdikari jika mereka dapat sokongan dan peluang yang mencukupi. Tetapi, kebolehan kanak-kanak Sindrom Down amat berbeza: daripada yang cukup serba boleh kepada yang terencat teruk. Program stimulasi infant dan program terapeutik perkembangan adalah amat disyorkan. Carta boleh diperolehi dari Klinik Sindrom Down.

No comments:

Post a Comment

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...