Saturday, October 8, 2011

Kebodohan Salah Seorang Pemandu Malaysia

Ini cerita tentang kebodohan seorang pemandu Malaysia yang betul-betul membuatkan aku naik angin di pagi hari. Syukurlah hubby tak lepuk kepala dia akibat dari kebodohannya tadi. Pagi-pagi kami anak beranak pergi ke Tesco untuk shopping barang-barang keperluan rumah. Memang kebiasaannya, kami akan pergi pada waktu pagi sebab kalau pergi lambat sikit je banyak barang-barang yang habis. Tak syokk arr...

Okey, dari rumah nak ke Tesco Ampang memang kena meredah MRR2 lepas tu masuk susur jalan ke Pandan Jaya then buat U-turn. Kebetulan pada waktu itu ada sebuah kereta Volvo biru berada di hadapan kami.

Apabila sampai di simpang masuk Tesco Ampang yang berhadapan dengan Stesen Minyak Petronas, tiba-tiba kereta Nissan tersebuat dengan mengejutnya membuat U-Turn di situ which is illegal. Adoiiii...masa tu hanya Tuhan je yang tahu bagaimana Iqbal menekan brek. Sampai terhenti kami di simpang tu. Hanif yang duduk di belakang pun terlompat ke depan. Syukurlah Iqbal tak drive laju. Kalau laju sikit tadi mesti kereta tu dah kena hentam. Iqbal siap keluar dari kereta tapi kereta tu tak berhenti pun. Dengan selambanya drive masuk ke dalam Petronas Station.


Tanpa membuang masa pak cik Iqbal pun terus masuk kereta then kejar orang tu tadi. Bila sampai je kat Petronas Iqbal kuar then pergi ke arah kereta Volvo tadi tu.

Dia cakap "Encik, ni tak ada otak ke? Main U-Turn je kat situ. Encik ni tak ingat anak bini encik ke yang ada kat dalam kereta. Saya pun ada anak bini jugak dalam kereta", kata Iqbal lagi.

Yang paling membengangkan jawapannya adalah, "Saya mintak maaflah saya tak biasa".

Erkk...bagiku alasan tu memang tak masuk akal. Dalam hatiku "dia ni belajar kat sekolah memandu mana? Kalau pergi mana-mana ceruk sekolah memandu kat dunia ni pun memang tak boleh nak sesuka hati U-Turn kat simpang masuk Tesco tu". Geram betul dengar alasan yang tak logik tu.

Memandangkan dia seorang yang berumur Iqbal malas nak cakap banyak. Lagipun dia dah mintak maaf. Iqbal kata tangan dia pun dah menggigil-gigil. Haaa...mestilah mengigil sebab dia memang dah buat salah. Bak kata pepatah "Berani kerana Benar, Takut kerana Salah".

Kita ni kalau nak buat something illegal tu pakai otak sikit terutamanya di jalan raya. Jangan main redah sehingga boleh membahayakan nyawa orang lain, diri sendiri serta keluarga. Jalan sehala pun korang boleh jadikan jalan dua hala itu memang tak patutlah.

Di jalan raya ni kita tak boleh main-main. Aku ingat lagi masa first time dapat lesen memandu. Iqbal selalu berpesan, "Bila kita berada jalan raya, otak, fikiran & instinct mesti kena advance. Jangan lupa yang awak mempetaruhkan nyawa diri sendiri dan penumpang. Jangan drive kereta sesuka hati." Sampai sekarang pun aku tidak akan lupa pesanan penting itu. Macam dalam iklan "Ingatlah Orang Yang Tersayang "

Fikir-fikirkanlah...

No comments:

Post a Comment

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...