Saturday, October 15, 2011

Info DIET 11 - 20

10. Kenali Tahap Kandungan Kolesterol

Kategori paling rendah
Sayur-sayuran dan buah-buahan
0-10mg bagi setiap 100g makanan

Kategori Rendah
Ikan, keju dan susu
10-30mg bagi setiap 100g makanan

Kategori Sederhana
Ayam, daging, kambing dan sesetengah ikan
30-100mg bagi setiap 100g makanan

Kategori Tinggi
Hati, limpa, udang, sotong dan mentega
100-300mg bagi setiap 100g makanan

12. Tenaga segera sangat lapar
Bila badan lesu kerana lapar, mulakan dengab makanan ringkas sebelum mengambil makanan berat yang lain seperti:-
- buah
- susu
- yogurt
- coklat

13. Bila masa minum kopi
Tubuh memecah separuh dari jumlah kafien keseluruhannya. Ini beerti kafein akan kekal selama kira-kira tiga jam di dalam tubuh sebelum dicernakan atau dikeluarkan. Jika mahu melelapkan mata lebih awal, jangan ambil kafein sekitar jam 7 hingga 8 malam.

14. Pilih susu atau soda?
Satu kajian mendapati bahawa mereka yang minum soda ketika waktu sarapan akan merasa lebih lapar sehingga waktu makan tengahari berbanding mereka yang minum susu pada waktu pagi. Kandungan minuman bersoda dikatakan tidak mampu melawan rasa lapar, sedangkan susu pula kaya dengan protein yang diyakini dapat menahan rasa lapar.

15. Jumlah keperluan kalsium
Data terkini saranan pengambilan Diet oleh Institut Perubatan Amerika Syarikat atau US-DRI dan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) bagi golongan dewasa yang masih muda ialah 1,000 miligram (mg) kalsium sehari. Pengambilan kalsium di kalangan kebanyakan masyarakat di negara Asia ialah hanya 30 peratus dan Malaysia mencatatkan jumlah paling rendah, iaitu 303 hibgga 450mg sehari. Kurang kalsium mengakibatkan osteoporosis.

16. Fungsi serat dalam diet
Serat mengurangkan risiko penyakit dengan memperbanyakkan najis, mengurangkan tahap kolesterol darah dan membantu mengawal tahap kandungan gula dalam darah. Oat dan oatmeal mengandungi jenis serat yang biasa dipanggil 'serat mudah larut'. Serat ini juga ada pada buah-buahan dan kekacang.

17. Keperluan Kalori(Tenaga) dan zat makanan
Nilai tenaga dalam makanan diukur dalam unit kalori. Kandungan kalori dalam makanan bergantung kepada kandungan karbohidrat, protein dan lemak. Lemak menghasilkan kalori terbanyak mengikut berat - 9 kalori bagi setiap gram. Nutrisi lain tidak memberi kesan kepada nilai tenaga makanan. Sebaiknya, makanan tinggi kandungan air, seperti sayuran rendah kalori.

18. Bagaimana kurangkan kolesterol?
Kolesterol dihasilkan dari makanan (sumber haiwan sahaja) dan juga dikeluarkan oleh tubuh badan kita mengikut keperluan. Makanlah lebih banyak bijiran, buah-buahan dan sayuran. Jumlah yang disyorkan bagi oranh dewasa ialah 300mg sehari.

19. Pilih gula dan garam yang sederhana
Kurangkan gula & garan secara perlahan dengan cara:-
- kurangkannya dalam masakan
- rasa makanan dahulu sebelum menambah gula atau aram
- guna perisa makanan/masakan yang semulajadi seperti rempah ratus, herba dan jus
- amalkan jus, buah dan sayuran

20. Pentingnya sayur
Sayur-sayuran dan ulam-ulaman mengandungi banyak serat dan kurang kalori. Ia kaya dengan sumber vitamin C, vitamin A, asid folik dan zat galian yang sangat diperlukan tubuh. Ulam-ulaman jenis daun pula mempunyai sumber vitamin paling banyak seperti vitamin A, B1, B2, C dan zat-zat galian seperti kalsium, fosforus dan zat besi. Manakala, ulam-ulaman jenis bijian pula mengandungi protein, air dan berbagai zat lain.

Sumber: Inspirasi Langsing Secara Sihat

No comments:

Post a Comment

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...