Saturday, October 1, 2011

Cara mendukung bayi

Ramai ibu bapa yang takut untuk memegang anak mereka yang baru lahir. Mereka takut anak akan jatuh daru pegangan kerana anak itu masih lembut.

Keadaan ini adalah disebabkan oleh otot-otot yang mengampu belakang dan leher anak masih belum kuat dan senpurna. Sejak dilahirkan bayi memerlukan ibu untyk membelai, mengangkat, mendukung sambil bercakap dengannya.

Melalui cara ini, bayi bileh mengenali bau ibu dan merasai kemesraan dan kasih sayang yang ditunjukkan. Apabila memgangkat bayi yang masih lembut itu, pastikan kita memegang dengan kuat terutamanya pada minggu-minggu pertama kelahirannya. Cara ini dapat memberi rasa selamat kepada anak. Jika kita perlu membawanya berjalan atau mengubah kedudukannya, lakukan secara perlahan-lahan dan berhati-hati.

(a) Cara Mengangkat Bayi
Jangan bimbang apabila kita perlu mengangkat bayi ini kerana bayi ini sebwnarnya lebih kuat dari apa yang anda fikirkan. Apa yang perlu duberi perhatian ialah kepalanya yang masih tergolek-golek itu. Kepala bayi menjadi tegap lebih kurang empat minggu.

(b) Cara Meletakkan Bayi
Apabila meletakkan bayi, pastikan kepalanya diampu. Jika tidak, kepala anak akan terjatuh dan ini emberi tanda kepada bayi yang dia akan terjatuh. Ini akan meneranjatkan bayi, badannya akan melonjak dan tangannya akan didepa dengan ketakutan.

Ampu tangan anda sebelah bawah lehernya dan sebelah lagi di bawah punggungnya. Letakkan dengan perlahan di atas katilnya. Bayi boleh diletakkan dengan empat keadaan iaitu secara terlentang, meniarap atau mengiring sebelah kiri atau sebelah kanan. Pilihlah posisi mana yang digemari oleh anak-anak dan selesa baginya.

(c) Cara Mendukung Bayi
Ada dua cara untuk mendukung bayi:-

1. Dengan meletakkan bayi dalam dukungan iaitu kepalanya berehat di atas lengan anda sementara sebelah lagi tangan anda sementara tangan yang sebelah lagi mengampu punggungnya. Cara ini memberi peluang kepada anda untuk merenung matanya dan berbual-bual dengannya.

2. Meletakkan bayi pada dada dan disokong oleh tangan. Palingkan muka ke sisi supaya dia dapat melihat keadaan sekelilingnya.

(d) Cara Mengangkat Anak Yang Besar
Apabila bayi sudah besar, berumur empat atau lima bulan, tidak perlulah memberi perhatian apabila khususnya apabila mengangkatnya. Kita mengangkatnya hanya dengan meletakkan tangan di bawah ketiak dan angkat.

Setelah diangkat, boleh diletakkan anak di atas dukungan kita, di dada atau menyilangkan pada pinggan anda.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...