Tuesday, November 2, 2010

Tanda-tanda kehamilan peringkat pertengahan

Dengan membesarnya uterus, maka saiznya akan menjadi lebih ketara tidak kira bagaimana seseorang wanita tersebut cuba untuk menyembunyikan perutnya yang semakin membesar. Selepas minggu ke-16 hamil, gejala dan tanda-tanda lain juga menunjukkan berlakunya hamil.

Pada minggu yang ke-18 hingga minggu ke-20 dalam hamil yang pertama dan dua minggu lebih awal pada hamil berikutnya, si ibu akan terasa gerak lemah yang pertama yang dibuat oleh bayi. Gerakan ini disebut kuitan kerana pada suatu ketika dahulu dipercayai bayi hanya akan bernyawa pada saat ini. Ini akan menandakan samada bayi tersebut hidup atau mati.

Gerakan fetus akan menjadi lebih kuat dan kerap, semakin kandungan membesar, si ibu boleh mengetahui bahawa bayi mempunyai masa bergiat dan masa berehat. Masa bergiat dan masa berehat bayi adalah sama dengan ibu. Kebiasaanya, dalam masa berehat bayi mungkin sedang tidur.

Sesetengah bayi juga suka bergiat pada waktu malam sehingga mengganggu si ibu. jika bayi itu sering bergerak, bonjol-bonjol akan muncul dan hilang pada uterus dan kini dirasai oleh ibu. Ini disebabkan oleh tangan dan kaki bayi yang meregang otot uterus.

Akan tetapi, ramai juga bayi yang kurang aktif. Adakalanya sehari atau lebih berlalu tanpa sebarang pergerakan. Ini tidaklah bermakna bayi itu mati, tetapi jika seseorang ibu itu agak lama tidak merasai sebarang pergerakan, si ibu haruslah berjumpa dengan doktor anda yang akan mengesan bunyi jantung fetus.
Baru-baru ini sejenis mesin disebut pengesan jantung telah dicipta. Alat tersebut menggunakan  "dasar doppler" gelombang bunyi. Mesin ini boleh mengesan denyutan jantung bayi ketika masih pada minggu ke-12 hamil lagi, dan ia adalah hampir 100% tepat selepas minggu ke-16.

Kekerapan Membuang air kecil.

Kekerapan membuang air kecil merupakan salah satu daripada gejala hamil pada peringkat awal, berhenti selepas minggu ke-12. Ia akan muncul semula dalam minggu-minggu terakhir hamil. Dalam hamil peringkat, akhir gejala itu adalah berpunca dari tekanan kepala bayi ke atas pundi kenging Gangguannya agak ketara terutamanya di waktu malam.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...