Sunday, November 7, 2010

Teknik menghalang stress

Tadi tengah mengantuk so sambil-sambil tu bacalah Majalah Mami&Baby. Boleh dikatakan memang saya suka baca majalah Mami&Baby. Kalau tak pun saya akan baca Pa&Ma. Kedua-dua ni memang majalah kegemaran saya sebab banyak info yang berguna. Lagipun ia banyak memberi idea bila otak saya dah jam hehe...

So, sedang dok membaca saya ternampak satu topik teknik untuk menghalang stress, terutamanya untuk bakal-bakal ibu. Tapi bagi saya, teknik-teknik ini pun sesuai untuk semua. Memang banyak kebaikannya kalau amalkan teknik-teknik ni.

Berikut adalah strategi untuk mengurangkan stress:


Fokus mata pada bahagian yang lurus di hadapan:
Iaitu dengan terus melihat dengan lurua akan tetapi dengan perlahan lihatlah pada objek di dalam penglihatan sampingan anda. ini akan mengaktifkan sistem parasimpattetik anda, bahagian di dalam otak kita yang boleh meneolong kita untuk bertenang.

Bernafas:
Biasa kita tarik nafas dan hembus jer tapi sebenarnya caranya bukan begitu hehe. Caranya ialah dengan memberikan perhatian kepada pergerakan badan apabila ianya melalui dan keluar pada paru-paru kita. Kita perlu bernafas ke dalam dan ke luar dengan perlahan. Ini kerana, dengan memfokuskan kepada proses yang tidak sengaja seperti bernafas akan memaksa anda untuk mempunyai minda yang sedar untuk menghilangkan segala kerisauan dan keraguan.

Jadilah seorang yang periang:
Untuk ibu yang hamil, tolong jangan stress sangat ye sebab nanti kesian kat baby tau. Kalau ibu stress, baby pun stress, tapi kalau ibu happy, baby lagilah happy dan sihat senantiasa. Bayangkan diri kita dikelilingi oleh buih yang boleh melindungi anda daripada sebarang stress, kerisauan dan sebagainya, seronokkan? Jadi, kita boleh cuba untuk bayangkan perkara-perkara lain yang boleh membuatkan kita happy dan senyum selalu. Visual yang kreatif boleh menolong kita untuk mengeluarkan minda yang separa sedar yang merupakan penyebab kepada segala stress dan tekanan.

CUBA TENGOK GAMBAR KAT BAWAH NIE

hehe...macam mana? dah hilang stress dah?

No comments:

Post a Comment

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...