Friday, November 5, 2010

Pertumbuhan Uterus: Hamil Peringkat Akhir

Biasanya doktor juga boleh memberitahu umur bayi yang dikandung dengan memerhatikan ketinggian bahagian atas uterus dalam abdomen pesakit. Kaedah ini tidak begitu tepat dan berbagai-bagai faktor seperti ketegangan abdomen dan kegemukan boleh memberi bacaa yang silap. pada waktu yang sama, doktor dengan perlahan-lahan melurutkan jarinya di atas uterus untuk menentukan kedudukan bayi. Ia harus memberitahu pasakitnya di mana bayi itu berada dengan menunjukkan kedudukannya secara kasar. Doktor biasanya mengesan bunyi jantung bayi tetapi jika pesakit itu boleh merasai "pergerakan" bayi maka ini tak perlu.

Uterus yang membesar tu meregangkan kulit abdomen kita dan menjelang minggu ke-20 barulah nampak sikit perut yang hamil tue. selepas itu, jalur-jalur kecil bewarna merah muda akan muncul di bahagian bawah abdomen terutama di bahagian rusuk kira-kira 4cm (11/2 inci) panjangnya. Ini disebabkan oleh rekahan-rekahan kecil dalam lapisan bawah kulit yang kurang berupaya untuk meregang. Jalur-jalur ini juga kadang-kadang akan muncul di paha selepas kelahiran anak. Warnanya akan pudar dan ia akan menjadi keputih-putihan yang kekal.setakat ni belum ada lagi cara untuk mengelakkannya tetapi sesetengah wanita percaya bahawa megurut kulit dengan minyak zaitun boleh menghilangkan jalur-jalur tersebut.

Bagi wanita yang berambut hitam pula, perubahan lain mungkin akan berlaku di mana garis berpigmen berwarna perang yang berentang di garisan tengah dari pusat ke garisan ari-ari. Kebiasaanya garisan ini akan hilang selepas bersalin.

No comments:

Post a Comment

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...