Wednesday, November 24, 2010

Bagaimana untuk mengendalikan ragam kanak-kanak

Seperti biasa, kanak-kanak memang penuh dengan seribu satu macam ragam. Kadang-kadang kita pun tak tau macam mana nak kendalikan ragam mereka ni. Tetapi ibu-ibu, bapa-bapa jangan risau sebab ada caranya nak handle anak-anak yang suka meragam ni. Di bawah ni antara sebahagian ragam anak yang boleh kita kendalikan:


1. Tangisan yang tidak terkawal
Cara yang terbaik ialah dengan tidak menghiraukannya. Anda juga boleh menarik perhatiannya kepada perkara lain seperti memberikan mereka buku atau permainan.

2. Mambaling barang
Cara yang terbaik adalah dengan melakukan prosedur biasa. Jika dia membaling kepada anda, beritahu bahawa ianya menyakitkan dan letak mereka di tempat lain sehingga mereka sudah tenang.

3. Menggigit
Jika anak anda menggigit, beritahu mereka bahawa menggigit adalah tidak dibenarkan dan berikan mereka masa untuk bertenang. Dalam masa yang sama, jangan hiraukan mereka dan fokus kepada kanak-kanak yang telah digigit. Jangan sesekali menggigit mereka kerana ini bermakna mereka boleh menggigit sesuka hati.

4. Perkataan Kasar
Jangan memarahi mereka kerana ini hanya akan menarik perhatian mereka. Jika mereka menyebutnya di khalayak orang ramai, kata dengan tenang "kita tidak bercakap begitu" kemudian tarik perhatian mereka. Dengan tegas, jelaskan kepada mereka ayat manakah yang tidak seharusnya disebut.

5. Tidak mahu memakai baju
Berikan mereka dua pilihan pakaian dan berikan mereka lebih masa supaya mereka tidak rasa tertekan. Jika mereka benar-benar tidak mahu menukar baju, bawa baju yang hendak ditukar tersebut bersama ke destinasi yang ingin dituju.

Sumber: Majalah Mami&Baby

No comments:

Post a Comment

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...