Saturday, November 6, 2010

X-ray: Hamil Peringkat Akhir

Kadang-kadang X-ray juga perlu untuk mengetahui sesuatu yang tidak dapat dikesan dengan cara pemeriksaan biasa. X-ray agak berbahaya sekiranya digunakan secara berlebihan. tetapi pada kebiasaannya doktor menjauhi dari melakukan pemeriksaan x-ray kecuali jika ia benar=benar perlu. Ini kerana, sekiranya X-ray digunakan secara berlebihan, bayi tersebut boleh mendapat leukimia. Bgaimanapun, harus ditegaskan risikonya adalah sangat tinggi. oleh itu, pada zaman sekarang ini X-ray tidak jarang dilakukan ke atas wanita hamil berbanding dengan masa lalu. kini, para doktor akan menggunakannya jika perlu sahaja. Contohnya, jika doktor tidak dapat memastikan sama ada kedudukan bayi itu songsang atau berlaku kembar. Dalam kes-kes lain pula,si ibu mungkin tidak merasai pergerakan bayi dan doktor juga gagal mengesan denyutan jantung bayi. Jika seseorang doktor itu mempunyai pengesan jantung fetus, ia mungkin menyarankan pemeriksaan X-ray untuk memastikan sama ada bayi itu hidup atau mati. Kadang-kadang pemeriksaan X-ray juga perlu dilakukan jika kepala bayi tidak terletak dengan betul dalam pelvis ibunya di peringkat akhir hamil.
Yang ni baru umur 17 minggu

Sesetengah ibu bertanya sama ada x-ray boleh dilakukan untuk menentukan jantina bayi dalam kandungan mereka. Oleh kerana X-ray hanya memperlihatkan tulang-tulang, maka adalah mustahil kita dapat mengesan jantina bayi melalui alat tersebut.

No comments:

Post a Comment

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...