Tuesday, November 23, 2010

Prinsip asas DIET seimbang

Apabila DIET menekannya tentang pengambilan sajian makanan yang mengandungi semua nutrein yang diperlukan oleh tubuh badan dengan kadar yang betul, maka ternuktilah bahawa DIET adalah sangat perlu bagi setiap individu. Jangan salahgunakan perkataan DIET hanya kerana ingin menurunkan berat badan semata-mata!! Patuhi DIET dengan cara mengambil dan mengawal pemakanan secara seimbang dan sempurna.

Tiada satu pun makanan yang dapat membekalkan semua nutrien yang diperlukan oleh tubuh sekaligus. Setiap makanan berbeza-beza sifat dan zatnya. Beras membekalkan karbohidrat, manakala ikan kaya dengan protein. Dalam pengambilan makanan seharian, anda perlu kelima-lima keperluan nutrien yang dapat membekalkan zat kepada tubuh sekaligus menjadikannya sebagai DIET seimbang.


Piramid makanan merupakan panduan yang berjaya membantu kita merancang makanan harian yang seimbang seiring dengan keperluannya mengikut tahap usia masing-masing. Anda perlu tahu apa jenis dan berapa jumlah makanan yang anda perlukan.

No comments:

Post a Comment

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...