Wednesday, November 10, 2010

Janin berusia Enam minggu

Chup...chup...chup...Jangan confius. Bukan tak nak mulakan sejak dari kandungan berusia sebulan tapi, nanti banyak sangat nak kena tulis then u'olls lak nanti bosan pulak nak baca.  So, saya akan mulakan dengan tajuk di atas la ye. Kalau enam minggu tu pun dah kira sebulan setengah la kan, betul tak?

Bila janin berusia enam minggu, pada kebiasaannya rahim telah membesar tetapi masih sukar bagi doktor untuk memastikan sama ada kita hamil atau tidak. Ia akan membesar agak lebih dari yang diperlukan bagi saiz embrio sebenarnya ia telah menjangka keperluannya. Panjang embrio ini ialah 1.25cm.


Pada usia ini, lubang matanya telah terbentuk, kepalanya seperti haiwan reptilia dan berekor. Tunas lengan dan kakinya kelihatan tetapi kecil berbentuk seperti penyodok.

Plasentanya pula akan menjadi lebih besar dan lebih berat dari embrio. Rahim akan membesar lagi dan melalui pemeriksaan, doktor boleh menentukan sama ada kita hamil atau tidak. buah dadanya mungkin terasa sakit dan wanita itu mungkin mengalami loya. Embrio tersebut kini kelihatan lebih menyerupai manusia. Ia sepanjang 2.5cm. Bentuk kepala juga akan lebih besar jika dibandingkan dengan badan dan telinga luar mulai terbentuk. Tunas anggota kini menjadi lengan dan kaki yang mempunyai jari-jari tangan yang halus dan jari-jari kaki itik.

Matanya telah ditutupi dengan kelopak mata dan berkeadaan tertutup sehingga munggu ke-24. Menjelang mas itu semua organ utama badan telah terbentuk. Jantung berdegup dengan kuat, darah beredar melalui salurnya, perut aktif dan ginjal mulai berfungsi.

Perubahan yang terdapat pada organ dari saat ini hanyalah penambahan saiz dan fungsinya menjadi lebih sempurna.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...