Saturday, November 6, 2010

Bila DIET tidak seimbang

Salam semua, bertemu lagi kita dalam entri DIET nie. Mesti korang tertanya-tanya kenapa ada topik terbaru dalam blog saya ini. Sebenarnya saya pun suka tentang topik DIET ni sebab sambil-sambil menulis entri ni kira boleh amalkan sekali la hahaha...tak taulah boleh ikut ke tidak ;).

Oklah, sekarang ni saya nak terangkan tentang bagaimana atau apa yang akan terjadi bila DIET tidak seimbang. DIET yang tidak seimbang bermaksud kekurangan kalori atau protein, yang boleh menjejaskan keseluruhan kelancaran pada tubuh badan. Keadaan ini banyak berlaku di negara yang berkembang. Bukan sahaja disebabkan faktor ekonomi tetapi kerana kurangnya pengetahuan atau pendedahan mengenai pentingnya DIET seimbang.

Apa yang akan berlaku sekiranya DIET kita tidak seimbang? DIET tidak seimbang berlaku kerana kurang atau berlebihan jumlah pengambilan makanan tertentu. Sekiranya terdapat unsur-unsur DIET yang berlebihan maka akan terjadinya perkara yang paling ketara seperti yang kita lihat pada masa sekarang iaitu "OBESITI" (Kegemukan) serta penyakit kardiovaskular keran berlebihan kalori dan lemak dalam badan. Seseorang individu yang mempunyai penyakit berisiko termasuk "OBESITI" memerlukan DIET yang khusus. Ini termasuklah melebihkan atau mengurangkan unsur tertentu untuk disesuaikan semula dengan keadaan pesakit.


Contohnya, diet rendah garam yang mana ia perlu dikurangkan untuk membantu hipertensi seperti yang terjadi kepada pesakit jantung, ginjal, sirosis hati dan sebagainya...

Sering kita dengar dan lihat bahawa di mata umum, DIET seringkali dikaitkan sebagai pengurangan jumlah makanan yang diambil untuk tujuan menurunkan berat badan. Padahal, DIET untuk mengurangkan atau menambah berat badan berdasarkan atas jumlah kalori yang masuk dan yang telah digunakan. Kegemukan dapat terjadi jika jumlah kalori yang masuk lebih besar dari yang digunakan. Oleh itu, untuk mendapatkan berat badan yang ideal, kita harus mengendalikan keseimbangan antara kalori yang masuk dengan energi yang digunakan.

No comments:

Post a Comment

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...