Sunday, June 26, 2011

Lumbar Puncture

Lumbar Puncture ini merupakan Prosedur Pemeriksaan Cecair Selaput Otak atau lebih dikenali sebagai LP. Pemeriksaan cecair selaput otak adalah satu prosedur memeriksa cecair tersebut dengan memasukkan jarum halus ke dalam ruang tulang belakang (spine) pesakit dan membenarkan cecair mengalir keluar ke dalam botol kecil untuk memastikan jenis kuman yang dihidapi atau untuk rawatan tertentu. Risalah ini saya ambil di HKL tempoh hari semasa Putera Kesayanganku admitted di hospital and even dia sendiri pernah melalui proses ini pada usia 5 hari selepas kelahiran.


Cecair selaput otak yang diperolehi dihantar ke makmal untuk dibuat ujian bagi menentukan samada pesakit mengalami radang selaput otak atau penyakit lain.

Kebanyakan pesakit takut untuk menjalani prosedur kerana bimbang akan terencat akal, tidak boleh berjalan, hodoh dan sebagainya. Prosedur ini adalah ujian yang tidak memeudaratkan pesakit, sebaliknya boleh memberikan maklumat mengenai penyakit itu sendiri.

INDIKASI:-
- Untuk kajian penentuan penyakit (samada kanser kuman microbiology atau serology)
- Menentukan ada darah di cecair selaput otak
- Menentukan ada kesekatan di saraf tunjang
- Memberi ubat antibiotik atau ubat kanser
- Mengukur dan men urunkan tekanan cecair selaput otak

PERSEDIAAN:-
- Sebelum prosedur dilakukan keadaan pesakit diperiksa terlebih dahulu dan jika tidak sesuai, ia tidak akan dilakukan sehingga pesakit stabil.

- Ibu bapa boleh mengurangkan rasa gelisah anak dengan memberitahu tentang apa yang akan dibuat

- Emla Krim (sejenis ubat) disapukan ke bahagian di mana prosedur akan dijalankan. Ini bertujuan untuk mengurangkan rasa sakit.
Perawatan selanjutnya:-
- Selesakan anak selepas prosedur ini

- Baring terlentang sekurang-kurangnya 1 jam. Ini bertujuan untuk mengimbangkan cecair yang dikeluarkan dan juga untuk mengelakkan sakit kepala.

- Perhatikan anak jika ada aduan sakit kepala atau sakit ditempat suntikan.

- Terangkan kepada pesakit bahawa prosedur sudah selesai dan menumpukan perhatian kepada keadaan yang lebih riang seperti bermain-main.

Nasihat:-
- Ibu bapa serta saudara mara tidak perlu takut dengan ujian pengambilan cecair selaput otak kerana ia adalah selamat dan tidak memudaratkan kesihatan.

- Sebaliknya penyakit yang tidak dirawat dan tidak terkawal boleh meninggalkan kesan jangka panjang pada pesakit seperti sawan, terencat akal, lumpuh dan sebagainya.

p/s: meraung-raung Hanif semasa prosedur ni sampai 3 org nurse yang kena pegang dia. Nurse kata dia kuat melawan walaupun umur baru 5 hari  ;)

1 comment:

  1. anak saya baru 3 hari melalui proses LP ini...alhamdulilah semua nya selamat...tetapi berapa lama kah untuk tau keputusan LP ini...samada kuman tersebut mnyerang otak bayi...

    ReplyDelete

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...