Sunday, June 2, 2013

"Mama, BALL dalam hidung tak nak keluar!!"

Ayat ni ayat mimpi ngeri bagi semua ibu bapa terutamanya bagi seorang ibu. Memang boleh heart attack dibuatnya. Darah tinggi pun boleh naik. Persoalannya, apa yang akan korang buat bila anak tiba-tiba datang dan mengadu macam tu? Panik, marah, terkejut atau rasa tak percaya?? Kalau aku dah tentu tak percaya. Tapi itulah yang sebenarnya terjadi tengahari tadi di kala sedang sibuk bersilat di dapur.

Bola yang ada dalam hidung Hanif
Kira-kira dalam pukul satu lebih rasa blank dan blurrr menyerang bila Hanif datang dan dengan menghentak-hentakkan badan tanda protes datang ke dapur dengan muka cuak nak nangis bagi tahu yang bola dalam hidung dia tak dapat keluar. Aku terus macam "haaahhh?? say it again??!" Dia kata ball tak boleh keluar dari hidung! Masa tu rasa kepala jadi berat macam ada batu jatuh atas kepala. Dah tak dengar bunyi sayur dimasak dalam kuali. Badan terus rasa menggigil-gigil dan peluh menitik-nitik keluar. Mau tak nya, sedang aku sibuk di dapur dia buat hal pulak. If korang tanya apa aku buat, as a mom off course aku tersangat cuak dan panik. Tak tau nak buat apa. Memang menjerit rasa marah, gabra semua ada. Tanya dia macam mana bola kecil tu boleh masuk dalam hidung. Tapi dia tak nak jawab sebab takut agaknya tengok mak dia tak tentu arah. Melihat keadaan sedemikian rupa, aku pun tarik nafas dalam-dalam, try to be cool and think rationally.

Rasa bengang tu memang ada, sempat gak tangan singgah sikit kat tangan dia tadi. Bukan sebab marah dengan dia tapi rasa macam tak tahulah nak cakap apa. Geram. Ibu-ibu di luar sana mesti faham perasaan aku pada ketika itu. Bila dah cool, bawak dia masuk bilik dan check hidung dia. Tak nampak pulak. Terus capai telefon call papa dia. Kebetulan papa pergi nikah ceremony BFF dia. Ingatkan ada kat area masjid berdekatan dengan rumah, rupa-rupanya ada kat Sentul di rumah pihak perempuan. Mesti papa dia balik merempit sebab dalam 15-20 minit dah sampai rumah. Sementara menunggu papa balik, mama check sekali lagi hidung dia tengok memang ada bola kecik dalam hidung. Mungkin sebab asyik terbersin membuatkan bola tu terkeluar sedikit cuma tersekat di bahagian yang kecik dekat dengan tulang hidung. Aku tanya mana dia jumpa bola tu dan macam mana boleh masuk hidung. Dia cakap "Hanif jumpa dalam toys", maksud dia jumpa dalam bakul mainan dia. Aku pun pelik mana ada mainan dia bola kecik-kecik. Dari mana datangnya pun tak tahu. Actually, before that dia main lego and create his own gun or whatever dengan iPad di depan mata plus TV lagi. Toys lain semua kat dalam bilik. Lagipun lego dia memang tak mix dengan toys lain. Kepala otak memang dah fikir HOSPITAL, EMERGENCY, MINI OPERATION, TIDUR HOSPITAL.

Yang papa guna untuk keluarkan bola dalam hidung
Sampai je papa kat rumah, terus check hidung dia. I look at him dengan rasa pelik sebab tengok macam tak rasa apa pun. Cuak pun tak, resah pun tak, marah pun tak. Aku pulak yang rasa nak menangis. Bila dia kata "boleh keluar ni", akulah orang yang paling lega. Encik Hanif pula, bila nampak je muka papa dia muncul terus nangis mendayu-dayu mintak kesian. Papa kata takmolah nangis, bukan dia marah pun. Mama punya menggigil memang tak hilang. After 5 minit Alhamdulillah bola tu berjaya dikeluarkan oleh papa. Dalam situasi cemas yang melibatkan anak aku
rasa hubby merupakan seorang yang paling cool dalam waktu kecemasan. Sebab tu aku call dia, unless if dia tak ada so i have to make a decision dan buat apa yang patut.

Habis situasi yang mencemaskan, Hanif mula mengendeng-ngendeng nak aku peluk cium dia. Mungkin disebabkan dia rasa bersalah di atas segala apa yang berlaku. Soalan aku untuknya, "Hanif nak buat lagi ke masuk ball dalam hidung?". Dia kata "tak nak, mama" Papa cakap "Hanif tak nak buat lagi tau, papa sayang". Mama pulak yang rasa tersentuh bila dengar.

Pengalaman yang sungguh sukar untuk dilupakan. Hanif...Hanif... Kamu buat mama rasa tak tentu arah. Syukurlah tak ada apa-apa. Pengajaran untuk masa akan datang. 

No comments:

Post a Comment

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...