Saturday, April 30, 2011

Penjagaan bahagian badan lain

1. Perlukan membersihkan gigi

Perempuan hamil seringkali kekurangan pemeliharaan giginya. Pada waktu itu banyak gigi mereka mulai berlubang dan busuk. Tak pun mungkin sebelum itu gigi memang telah mula berlubang sebelumnya.

Jadi, seharusnya wanita hamil tersebut dengan segera meminta pertolongan seorang doktor gigi kerana doktor gigi dapat menahan kerosakan & kebusukan gigi tersebut dan dengan menurut apa yang telah dibincangkan dengan doktor tentang makanan garam kapur ketika dalam hamil. Ini kerana, kapur banyak terpakai dalam badan si ibu untuk membantu memperkuatkan pembentukan tulang dan giginya. Bantuan untuk gigi yang berlubang itu adalah bagus dilakukan pada bula permulaan kehamilan dan adalah amat digalakkan sekiranya gigi seorang wanita hamil diperiksa setiap bulan. Seandainya gigi itu perlu dicabut, cabutlah secepat mungkin sebelum gigi itu busuk dan penarikan gigi mulai susah. Gosoklah gigi tiap kali sesudah makan.

2. Penjagaan payudara

Payudara yang sihat dan selalu bersih amatlah penting dalam menyusukan bayi selepas bayi dilahirkan. Bila payudara ini keras atau tegang atau kurang mencul di atas kulit, semua hal itu akan menyusahkan bayi kelak untuk menyusu. Jadi, amatlah penting sekiranya payudara kita perlu dijaga semasa hamil. Ia harus dibersihkan dan dicuci setiap pagi dengan sabun dan air suam. Kemudian setiap kali mandi pun payudara perlu dibersihkan lagi. Setiap hari, terutamanya pada waktu pagi, yang mana puting payudara agak tenggelam perlu dalam daging perlu ditarik keluar dengan perlahan-lahan dengan menggunakan kain basah. Elok dilakukan selama beberapa minit setiap hari. Kalau payudara itu keras dan merekah, letak sedikit krim kulit atau mentega baru dan tutup dengan kapas supaya baju tidak kotor. Kadang-kadang setelah kehamilan berusia 4 bulan air akan keluar dari payudara. Sekiranya terlalu banyak boleh pakai "breast pad". Oleh sebab air yang keluar itu banyak, pastikan payudara dibersihkan dengan kerap dengan menggunakan air suam. Tapi jangan risau, air yang keluar tu bukan penyakit.

Beberapa bulan sebelum bersalin, adalah amat bagus sekali sekiranya payudara kita diperah perlahan-lahan beberapa kali sehari. Dengan ini proses penyusuan akan menjadi lebih mudah dan kalau memakai coli pakailah jenis yang mengangkat dada ke atas sedikit dan bukan coli yang menekan payudara ke bawah. Hal ini perlu diberitahu kepada doktor yang memeriksa wanita hamil itu.

3. Soal mandi perempuan hamil

Mandi bagi perempuan hamil amatlah perlu sekurang-kurangnya sekali sehari. Air mandi tersebut haruslah air suam dan tidak boleh sekali-kali mandi dengan air sejuk kerana, wanita yang hamil agak sukar berdiri tegak, malahan tidak kuat berdiri lama jadi, mandilah di tempat yang tidak licin atau alas tempat mandi dengan tuala. 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...