Saturday, April 9, 2011

Makanan ketika hamil

1. Susu
Paling kurang satu liter sehari. Boleh digunakan dari susu lembu biasa atau dari susu tepung (susu tin).

2. Sayuran
Berupa sayuran dimasak dan sayuran yang belum dimasak, tetapi cukup dicuci dengan air panas. Sekali makan sekurang-kurangnya kira-kira sepiring kecil atau semangkuk. Ditambah dengan satu ketul kentang yang tetlah dimasak.

3. Buah-buahan
Lebih baik lagi buah perahan (juices). Seperti perahan jeruk (orange) atau tomato yang sangat baik buat menambah vitamin C. Biasanya, satu mangkuk perahan tomato atau setengah mangkuk air jeruk atau orange juice. Dapat ditambah dengan pisang dan betik. Lagipun memakan banyak buah-buahan memperbaiki jalan buang air besar.

4. Daging, ikan atau ayam
Paling kurang sehari sekali memakan daging lembu, ikan atau ayam.

5. Sekurang-kurangnya sebiji telur sehari.

6. Nasi hanya sepiring sehari.
Boleh dimakan dengan dicampurkan dengan sayuran, tetapi sebolehnya bukan dengan cili. Jadi makanan pedas-pedas apalagi rojak tidak dibolehkan.

7. Roti dengan diletakkan dengan mentega atau marjerin.

8. Kalau perlu, Vitamin D, menurut ukuran daripada doktor.

9. Minuman
Tidak boleh minum semahu-mahunya apalagi kalau ada tanda-tanda bahawa badan mulai gemuk. Paling banyak 6 hingga 8 gelas sehari.

10. Apa yang boleh dimakan
Jangan makan makanan yang banyak lemak, atau makanan yang terlalu manis. Jadi daging banyak lemak, macaroni kuih-kuih banyak mentega, ais cream, jenis-jenis kacang harus dikurangkan pengambilannya. Makanan yang pedas atau jeruk adalah dilarang sama sekali. Umumnya kurangkan makan makanan yang terlalu bergaram seperti ikan masin atau ikan jeruk. Ini menyebabakan terkumpulnya air yang tidak perlu dalam badan dan pada ketika hamil ini kurang baik. Jadi segala masakan kalau boleh kurangkan garam .~(^_^)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...