Sunday, March 20, 2011

Sakit selepas bersalin

Selepas bersalin, uterus tidak akan berhenti mengecut. Pengecutan akan terus berlaku dan selalunya ia tidak mendatangkan kesakitan, akan tetapi, pada sesetengah wanita khususnya yang telah berkali-kali hamil p[engecutan yang menyakitkan akan terus berlaku dalam beberapa hari pertama katika dalam pantang. Besar kemungkinan kesakitan ini dirasai semasa menyusukan bayi.

a. Keadaan is perut
Pada masa-masa yang lepas, sembelit merupakan satu masalah, tetapi pada hari ini ia jarang berlaku, memandangkan ramai ibu yang berjalan semula selepas bersalin.

b. Membuang air kecil
Dalam masa 24 jam pertama selepas bersalin, kadang-kadang si ibu mendapati sukar untuk membuang air kecil kerana keranggangan tisu faraj dan tisu-tisu di sekeliling pundi kencing semasa bersalin. Amalan berjalan awal selepas bersalin boleh mengurangkan kesukaran tersebut, dan malah kebanyakan wanita tidak mengalami masalah ini.

c. Sajian makanan
Kebanyakan wanita mahu makan atau minum selepas melahirkan setidak-tidaknya secawan teh. Dan semasa dalam pantang makanan yang kaya dengan protein dan vitamin serta tidak terlalu banyak karbohidrat adalah diperlukan.

Kebanyakan ahli pemakanan mengesyorkan bahawa wanita dalam pantang yang menetek harus mendapatkan sekurang-kurangnya 25,000 kalori sehari.

Sajian makanan bagi ibu dalam pantang haruslah sebagaimana yang diperolehi semasa hamil. Ditambah dengan 500ml (1pain) susu sehari.

d. Barut perut
Kini telah diketahui bahawa barut abdomen itu perlu untuk mencegah daripada berlakunya kejatuhan uterus atau menanggalkan involusi. Tambahan pula dari perubatan ia tidak diperlukan meskipun bengkung mungkin diperlukan. Sesetengah wanita yang berkali-kali hamil terasa uterus itu seolah-olah bergerak ke sana ke mari dan mereka hanya akan berasa lebih yakin dan selesa jika memakai bengkung. Pilihan terletak pada pesakit akan tetapi mereka harus mengetahui pilihan tersebut bukan sebab dari perubatan tetapi bersifat psikologi.

e. Perubahan emosi semasa dalam pantang.
Pada hari ketiga ketika dalam pantang keghairahan menyambut bayi yang baru mulai berkurangan. Si ibu mendapati bahawa dia mempunyai bayi yang memerlukan penjagaan.

Susu mungkin memenuhi buah dadanya dan kepekaan emosi yang dirasai lebih awal mungkin menimbulkan tindak balas. Si ibu merasa murung dan berubah perasaan tanpa sebab. Segala-galanya berjalan dengan baik tetapi si ibu menangis teresak-esak dan itu akan membuatkan mereka berasa lega.

Si ibu harus ingat bahawa perubahan emosi semasa dalam pantang mungkin berlaku pada hari ke-4 atau ke-5 bukanlah sesuatu yang luar biasa. Ia memerlukan rasa timbang rasa daripada suaminya dan para pekerja hospital.

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...