Wednesday, March 3, 2010

Pesediaan sebelum kembali bekerja (Langkah Pertama)

Persediaan boleh dilakukan seawal sebelum cuti bersalin iaitu semasa and masih lagi bekerja. Ambil peluang ini untuk berbincang dengan majikan tentang situasi selepas anda kembali bekerja dan sokongan yang diperlukan. Rapati rakan-rakan di pejabat yang sememangnya menyusukan bayi dan timba pengalaman mereka.

Antara sokongan yang boleh dibincangkan dengan majikan:

Waktu rehat untuk memerah susu atau keluar untuk menyusukan anak. Apabli berpeluang menggunakan kaedah yang selesa, anda tidak mengambil masa yang panjang untuk memerah susu. Ingat, anda keluar bukan untuk bersantai tetapi untuk menyempurnakan sebahagian daripada tanggungjawab sebagai ibu.

Kemudahan untuk memerah dan menyimpan susu. Bilik yang bersih dan selesa serta di lengkapi kemudahan membersihkan tangan dan peralatan pemerah susu adalah ideal. Susu ibu boleh bertahan 3 hingga 5 hari jika disimpan di dalam peti sejuk.

Waktu bekerja yang lebih anjal. Pilihan untuk memanjangkan cuti bersalin, bekerja separuh masa atau bekerja dalam tempoh waktu yang lebih singkat perlu diambilkira dan dipertimbangkan.

Persefahaman sesama rakan sekerja amat penting. Dapatkan pendedahan tentang kebaikan meneruskan penyusuan susu ibu terhadap anda dan bayi dan bagaimana ia mempengaruhi mutu kerja.

1 comment:

  1. pernah baca kat newspaper
    xelok bagi susu jat anak dalam kenderaan
    ;)

    ReplyDelete

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...