Sunday, March 28, 2010

Kehamilan 'Overdue'


Berapa lama kehamilan berakhir adalah berbeza diantara wanita. Tarikh jangka yang diberikan oleh doktor adalah pada usia kandungan 40 minggu atau 280 hari dari tarikh terakhir haid anda. Kehamilan cukup bulan pula bermaksud kandungan berusia selepas 38 minggu.
Anda digalakkan berjumpa dengan doktor untuk mengesahkan kehamilan anda melalui ujian ultrabunyi sebaik sahaja anda disahkan hamil. Ini adalah untuk memastikan samada tarikh jangka lahir berdasarkan haid anda sama dengan tarikh jangkaan melalui ultrasound scan. Sekiranya terdapat perbezaan yang besar, jangkaan mengunakan scan akan digunakan kerana ia sangat tepat berbanding dengan tarikh haid terakhir terutama pada bagi kandungan 3 bulan kebawah. Walaubagaimanapun ketepatan menjadi semakin kurang apabila usia kandungan meningkat.

Mengapa Perlu ‘Induce’

Untuk mengurangkan risiko kematian bayi kerana kajian menunjukkan yang terdapat kadar kematian bayi yang ketara selepas 42 minggu. Itulah sebabnya induksi dilakukan sebelum usia kandungan mencapai 42 minggu.

Selain dari kematian bayi, juga didapati bayi yang lahir lebih dari jangka mempunyai risiko tinggi untuk mengalami ‘meconium aspiration syndrome’ yang mempunyai kadar kematian yang agak tinggi. Bayi yang lahir lebih dari dari jangkaan juga mempunyai berat badan yang lebih besar seterusnya meninggikan risiko kelahiran melalui pembedahan caesarean atau melalui vacuum dan forceps.

Apakah Peluang Saya Untuk Melahir Secara Normal Selepas 40 Minggu?

Sebenarnya peluang anda agak tinggi. Kajian menunjukkan pada usia kandungan 40 minggu, 65% akan melahirkan pada minggu depan tanpa perlu ‘induce’. Jadi, cuma segelintir sahaja akhirnya yang benar-benar perlu untuk di’induce’.

No comments:

Post a Comment

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...