Wednesday, March 3, 2010

9 Tip atasi keluh kesah penghujung kehamilan

Biar pun masalah yang dihadapi, janganlah jadikan keluh-kesah yang dilalui sepanjang minggu-minggu terakhir ini sehingga boleh menjadi punca anda panik. Sebaik-baiknya kita bertenang. Untuk itu, tarik nafas sepanjang yang boleh sambil itu buat kiraan sati hingga 10. Kemudian praktikkan kesemua atau mana-mana panduan yang tertera mengikut kemampuan diri sendiri.

1. RUJUK DOKTOR PAKAR
Setiap wanita yang pernah melahirkan kelihatan seperti pakar bila ditanya tentang keadaan-keadaan tertentu yang dialami sewaktu penghujung kehamilan. Namun, kadang kala maklumat yang disampaikan hanya berlandaskan pengalaman dan bukannya fakta yang benar-benar dapat membantu anda melalui saat-saat ini dengan tenang dan berkesan.

Oleh kerana itulah, anda disaran untuk mendapatkan pendapat daripada orang-orang yang lebih berpengalaman tentang masalah kehamilan. Orang yang dimaksudkan tentulah doktor pakar! Ketika bertemu dengan doktor pakar pilihan, kemukakan permasalahan yang anda hadapi dan dapatkan penjelasan lanjut daripada beliau. Dengan yang demikian, sudah tentu ia sedikit sebanyak dapat membantu anda menjadi lebih tenang sebelum mempersiapkan diri dari segi mental dan fizikal sebelum mmenempuh proses kelahiran.

2. TAMBAH PENGETAHUAN

Apa saja yang anda lakukan dalam kehidupan ini sebaik-baiknya diiringi dengan ilmu. Dengan adanya ilmu pengetahuan yang penuh di dada, anda dapat mengatasi apa jua masalah yang timbul dalam keadaan tenang. Jadi, luangkan masa terluang dengan membaca bahan bacaan yang banyak terdapat di pasaran. Demikian juga halnya dengan artikel-artikel di dalam "website".

3. BANYAKKAN BERJALAN

Aktivit ini sememangnya baik untuk bakal-bakal ibu. Lebih daripada itu, senaman khusus untuk ibu hamil yang diamalkan sejak dari awal kehamilan dapat mengurangkan apa jua komplikasi yang mungkin timbul di penghujung kehamilan.

Untuk pengetahuan tambahan, graviti sewaktu anda berada dalam keadaan berdiri dapat membantu menggalakkan bayi meloloskan dirinya ke dalam saluran serviks. Berjalan juga merupakan kaedah berguna dalam "memaksa" bayi mencetuskan kontraksi semulajadi.

4. DUDUK MENCANGKUNG

Sama seperti memperbanyakkan berjalan, anda boleh juga mencuba ubtuk duduk mencangkung. Lakukannya dengan berada dalam posisi berdiri tegak terlebih dahulu dan kemudiannya posisi mencangkung. Perubahan posisi ini dapat menggalakkan kepala bayi untuk memasuki ke saluran peranakan. Sebaik-baiknya lakukan amalan ini sambil diiringi dengan alunan muzik lembut agar anda melakukannya dalam keadaan yang tenang. Walau apa pun, dinasihatkan agar anda melakukannya secara perlahan-lahan.

5. PELAJARI TEKNIK PERNAFASAN

Teknik sebegini dapat anda pelajari melalui kelas antenatal yang kebanyakannya dianjurka oleh pihak hospital. Percayalah! Teknik pernafasan yang betul dapat membuahkan hasil yang positif. Anda bukan sahaja berupaya menjadi lebih tenang, malah masalah yang dihadapi juga dapat diredakan. Namun, sekiranya anda sudah kesuntukan masa untuk meghadiri mana-mana kelas antenatal memandangkan tarikh jangkaan bersalin yang kian hampir, anda boleh belajar dan praktikkannya melalui video yang terdapat di laman web berkaitan kehamilan dan kelahiran.

6. HUBUNGAN ASMARA

Dengan melakukan hubungan intim di akhir kehamilan, anda dapat merangsang prostaglandin yang terkandung di dalam air mani suami untuk mencetuskan kontraksi. Malah kandungan prostaglandin turut membantu servik untuk menjadi lembut dan bersiap sedia untuk proses bersalin.

Sekiranya pada masa yang sama, anda mengalami orgasma, ia lebih baik kerana secara tidak langsung hormon oksitoksin menggalakkan rahim untuk terus megalami kontraksi. yakinlah, hubungan asmara ketika ini adalah selamat asalkan ketuban tidak pecah atau anda mengalami komplikasi uri di bawah ataupun pendarahan.

7. MAKANAN PEDAS

Tentu anda pernah mendengar pendapat ysng menyatakan makanan pedas dapat menimbulkan rasa sakit bersalin. Benar! Amalan merangsang perut dan usus menggunakan makanan pedas dapat mempercepatkan rasa sakit bersalin. Namun , bersederhanalah. Jangan terlampau pedas pula. Dikhuatiri ia akan menyebabkan perut meragam yang akhirnya membuatkan anda mengalami masalah cirit-birit. Malah, mungkin juga ada yang tidak tahan sehingga menimbulkan komplikasi lain seperti pedih ulu hati dan sebagainya.

8. RANGSANG PUTING PAYU DARA

Umum mengetahui bahawa oksitoksin merupakan hormon yang dapat membantu anda mencetuskan kontraksi. Jadi, ada pendapat yang menyatakan bahawa dengan memicit atau mengurutv puting payu dara, ia sedikit sebanyak dapat membantu. Oleh yang demikian, anda boleh praktikkan panduan ini setiap kali ketika mandi. Ada juga pandangan yang mencadangkan agar ia dilakukan setiap satu jam. Bukan sahaja bahagian puting perlu dipicit atau diurut, malah anda perlu melakukan hal yang sama di bahagian aerola. Lakukannya beberapa minit bagi setiap sebelah payu dara.

9. NIKMATI SECAWAN TEH

Theanine yang terkandung di dalam teh dipercayai dapat membantu mempercepatkan bukaan serviks. Lebih sedap rasanya, jika teh yang diminum mengandungi peras-perasa yang lain. Contohnya seperti teh hijau, jasmin, raspberi dan sebagainya. Namun, jangalah terlebih minum pula. Apa-apa pun bersederhanalah. Cukuplah secawan teh sehari.

2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...