Wednesday, March 3, 2010

Persediaan sebelum kembali bekerja (Langkah Kedua)

Sebaik bayi lahir, pastikan anda dan bayi mahir dalam proses penyusuan. Biasanya, anda berdua mengambil masa 2 hingga 3 minggu untuk benar-benar mahir dan saling mengenali. Selepas itu, barulah anda boleh mencuba untuk memerah susu untuk tujuan penyimpanan.

Kebanyakan daripada anda tidak dapat memerah dalam kuantiti yang banyak apabila pertama kali berbuat demikian. Lakukannya berulang kali, barulah anda lebih yakin dan hasilnya bertambah baik. Anda boleh memilih sama ada memerah susu menggunakan tangan atau pam. Pilihan harus dibuat berdasarkan keselesaan, praktikaliti dan kelangsungan pilihan tersebut.

Jika anda memilih untuk menggunakan pam, pastikan alat tersebut tidak menyakitkan payu dara. Jika berpeluang, cuba dahulu pam tersebut sebelum membelinya agar tidak kecewa dengan keupayaan peralatan yang dipilih.

Kesemua peraalatan pam perlu dijaga kebersihannya setiap masa. Pastikan anda membaca arahan pengguna sebelum menggunakannya. Setelah susu berjaya dikumpulkan, simpan di dalam bekas yang bersih dan ditutup rapat. Susu ibu yang disimpan di dalam tempat sejuk boleh bertahan dalam tempoh yang lama. Tempoh ini berbeza-beza mengikut jenis peti ais dan tahap kesejukannya. Lebih sejuk peti ais itu, lebih lama susu boleh bertahan.

Lebih kurang 2 minggu sebelum kembali bekerja, perkenalkan rutin baru kepada bayi dengan berpisah seketika dengannya. Mulakan dengan tempoh waktu yang singkat seperti 2 atau 3 jam selama 3 hari pertama. Pada waktu ini, minta bakal penjaganya untuk berlatih mengenali bayi dan memberi susu perahan jika bayi lapar.

Seterusnya, untuk 3 hari berikutnya tinggalkan bayi untuk tempoh yang lebih panjang seperti 5 ke 6 jam. Seterusnya tingkatkan latihan penyesuaian ini kepada tempoh yang lebih lama sehingga setara dengan waktu anda keluar bekerja. Semasa bayi di bawah jagaan orang lain, anda perlu memerah susu dari masa ke semasa.

No comments:

Post a Comment

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...