Tuesday, March 2, 2010

Penyusuan Awal Bayi

Di hari-hari pertama,bayi akan menyusu buat beberapa waktu yang berbeza. Dia mungkin tertidur semasa melekap payu dara, menghisap perlahan-lahan atau tidak langsung ingin menyusu.

Perhatikan tanda-tanda awal bayi lapar seperti mulutnya tercari-cari sesuatu, mula membuka mulut dengan luas apabila tersentuh sesuatau pada bahagian mulutnya, memasukkan tangannya ke dalam mulut, membuat pergerakan mulut seolah-olah menghisap sesuatu atau menggenggam tangan serta mengangkat kaki ke bahagian perut atau dada.

Sehubungan dengan itu, penyususan mengikut permintaan bayi adalah yang paling ideal. Jangan menunggu sehingga bayi menangis untuk memulakan penyusuan. Ini akan membuatnya marah dan sukar untuk melekap dan meneruskan proses penyusuan.

Susu ibu mudah dan cepat dihadam kerana sistem pencernaan bayi dicipta untuk menerima susu manusia. Selepas sepuluh hari, saiz perut bayi sama seperti saiz tangannya yang tergenggam. Bayi mula menyusu dengan kerap, sekurang-kurangnya 8 hingga 12 kali sehari semalam.

Menyusu mengikut keperluan (atas permintaan) membantu menggalakkan dan memantapkan pengeluaran susu. Tidak ramai bayi dalam lingkungan 8 minggu yang tidur lama antara penyusuan. Jika ada pun, ia diganti dengan penyusuan yang kerap.

Bagaimana pun, bagi kebanyakan ibu, menyusukan bayi adalah satu pengalaman baru. Masa penyesuaian perlu bagi setiap pasangan ibu dan bayi. Jangan berputus asa jika semuanya tidak semudah dan selancar yang anda jangkakan.

Menyusukan, bermakna anda perlu banyak berehat di siang hari, sama ada baring semasa menyusukan atau duduk di kerusi yang selesa. Penyusuan santai inipenting kerana ia memberi peluang untuk anda berehat. Gunakan masa menyusu ini untuk bermain dengan bayi. Anda boleh mendengar muzik, menonton TV atau membaca sambil menyusukan.

Dapatkan bantuan jika perlu, semasa mula menyusukan bayi. Berbincanglah dengan keluarga terdekat bagaimana mereka boleh membantu anda mencapai keselesaan sepanjang tempoh penyesuaian diri anda dan bayi.

2 comments:

  1. tq for sharing .. alhamdulillah dah setahun bf kan anak yg no 2 nih .. nk kuatkan azam nk bg bf sampe 2 thn

    ReplyDelete
  2. L@n@...samela kita...bb sy umo 1thn 2 bln...br yg pertama...

    ReplyDelete

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...