Wednesday, March 10, 2010

Hanif Demam lagi?

fuhhh...luahan pertama aku. Dah pukul 12.51am untuk jap jap tengok tarikh dulu....haaa 10 Mar 2010. Letih seharian melayan karenah Hanif. Segala apa yang dirancang semuanya terbatal. Cancel Program.. Inilah penangan Hanif kalau dia tak sihat. Malam semalam dari pukul 2.30 pagi aku tak tido sebab Hanif asyik merengek jer. Ku ingatkan macam biasa tapi bila asyik merengek jer perasaan sabarku mula hilang. Ye la...mana la tahan bila dengar budak merengek-rengek. Dah la time tu memang time yang paling best untuk bermimpi. Aduh...aduh...

Bila dah pukul 3 lebih tu aku dapat rasakan yang Hanif demam. Kesian kat dia. Geram geram aku pun layan jugak lah. Bagi aku itu la tanggungjawab seorang mama yang bagi aku sungguh mencabar. Time bila dorang sakit dan kita kena jaga. Semuanya serba tak kena. Kena pulak tu malam-malam yang mana time orang lain sedap dibuai mimpi.

Pukul 5 pagi aku terus bangun sebab dah tak tahan terus amik syrup then bagi dia dalam 5ml macam tu. Memang aku biar jer dia nangis... Tension. Tapi lama mana hati seorang ibu yang sanggup biar anak dia menangis merayu-rayu. Itu la aku. Konon nak buat-buat merajuk dengan baby umur 1 tahun 2 bulan...hehe...tapi kan bila tengok Hanif menangis aku terus cair. Hanif siap datang kat mama dia mintak peluk lagi...macam nak cakap "tolong la mama Hanif tak sihat ni"...akhirnya hati tu luluh juga. Terus dipeluk Hanif dengan penuh kasih sayang sambil bagi susu...siap cakap "Sayangnya mama kat Hanif ni". Akhirnya Hanif tertido di pangkuan mama dia. Mungkin penangan ubat demam tu ditambah pula dengan keletihan bersengkang mata menahan kesakitan tu.

Bila bangun jer pagi tengok muka Hanif teruk...bibir merah, pipi pon merah macam babydoll. Badan panas giler. Mama mandikan dengan air sejuk bagi suhu badan Hanif turun. Lepas tu bawak pergi klinik. Bila dah sampai kat klinik tu alahai...sehat la pulak. Macam tak ada ape-ape jer. Tapi muka memang muka demam. Doktor kata Hanif punye tekak bengkak that's why la dia tak nak makan. Jadi menu cadangan doktor ialah makan nasi putih dengan sup sahaja tanpa berlauk. Balik jer umah terus bagi ubat flu, demam dengan antibiotik. Itu pun meraung-raung bila mama bagi makan ubat. Errmmm...macam mama dia la tak suka makan ubat...hehe..Lepas tu mama masak bubur yang macam ala-ala style McD tu...Suka Hanif makan tau...Hanif cakap "mama masak sedap"... ;)

Alhamdulillah...lepas dua kali makan ubat ok la sikit. Bukan makan ubat aje tau. Balik dari klinik mama siap mandikan Hanif dengan air ECPI lagi. Pastu minum jugak air ECPI tu. Kira dua kali jugak mama basahkan badan Hanif dengan air ECPI tu. hehe...macam promote la pulak. Tak kisah la orang nak kata apa pon. Tapi tak dinafikan memang elok lebih-lebih lagi untuk baby macam Hanif dan selepas makan ubat yang terakhir untuk hari 9 Mar 2010 badan Hanif tak panas lagi dan dapat tidur dengan nyenyak. Kalau tak nyenyak tu tak kan la mama dia ada mengadap lappy nie...!

No comments:

Post a Comment

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...