Sunday, March 7, 2010

Kelahiran dan Bakteria bermanfaat

Alangkah senangnya jika sesungguhnya bayi dibawa oleh burung atau tidak perlu melalui proses kehamilan dan kelahiran yang sukar. Tetapi hakikatnya kita harus terima yang kelahiran bayi ke dunia ini adalah sama ada melalui kelahiran vagina ataupun melalui pembadahan Caeserean, dan kedua-dua cara ini mempunyai beberapa kelebihan dan kelemahan. Kali ini, biarlah kita tumpukan perhatian kepada kelahiran melalui pembedahan Caeserean.

Doktor mengesyorkan pembedahan Ceaserean berdasarkan beberapa keadaan perubatan. Beberapa faktor yang menentukan pembedahan Ceaserean perlu dilakukan secara terancang atau secara elektif ialah apabila si ibu menghadapi masalah kesihatan seperti hipertensi yang dicetuskan oleh kehamilan; si ibu merupakan pesakit HIV positif; si ibu menghidap jangkitan herpes vagina; si ibu mempunyai tumor yang menghalang saluran kelahiran atau pernah menjalani pembedahan uterus yang melibatkan insisi vertikel. Pembedahan Caeserean elektif juga dilakukan apabila plasenta bercantum di atas serviks dan seterusnya menghalang saluran kelahiran.; apabila bayi terlalu besar untuk melalui pelvis; atau apabila bayi berada dalam kedudukan yang sulit di dalam rahim. Sementara itu pembedahan Caesarean kecemasan dilakukan apabila si ibu atau bayi mengalami masalah kesihatan yang serius dan kelahiran perlu disegerakan untuk menjamin keselamatan kedua-dua ibu dan bayi.

Bayi yang dilahirkan melalui vagina ditolak keluar menerusi saluran kelahiran manakala bayi yang dilahirkan melelui pembedahan Caesarean dikeluarkan daripada rahim. Oleh sebab bayi yang dilahirkan melalui vagina bersusah payah keluar menerusi saluran kelahiran, maka ia mungkin "dihadiahkan" oleh alam semulajadi dengan keupayaan untuk membina mikroflora usus (atau populasi bakteria usus) normal pada masa yang lebih awal berbanding dengan bayi yang dilahirkan melalui pembedahan Caesarean.

Bayi yang dilahirkan dengan usus yang steril yang cepat terdedah kepada bakteria. Bayi yang dilahirkan melelui vagina menelan flora vagina dan flora feses ibunya. Flora tersebut akan membina koloni di dalam ususnya dan membentuk mikroflora usus.

Walau bagaimanapun, kajian menunjukkan bahawa kolonisasi usus dalam kalangan bayi yang dilahirkan melalui pembedahan Caesarean adalah terlewat. Justeru mereka tidak menerima rangsangan sistem imun semasa mereka berada dalam keadaan paling lemah dalam hidup mereka. Mikroflora usus mereka juga kekurangan Bifidobakteria dan pembangunannya mungkin akan terus dilambatkan selama enam bulan selepas kelahiran. Oleh sebab bayi yang dilahirkan melalui pembedahan Caesarean ini tidak keluar menerusi saluran kelahiran, ia tidak menerima bakteria baik daripada ibunya. Sebaliknya persekitaran seperti hospital di mana ia dilahirkan, memainkan peranan yang lebih penting dalam membekalkan sumber bakteria awal.

Selain bertindak sebagai makanan berkhasiat untuk bayi, susu ibu jugamengandungi bakteria bermanfaat, terutama sekali Bifidobakteria, yang merupakan 99 peratus daripada jumlah kiraan bakteria yang terdapat di dalam usus bayi yang meminum susu ibu sepenuhnya.

Untuk memastikan yang Bifidobakteria berupaya berkembang sepenuhnya dalam usus bayi, alam semulajadi telah menambahkan khasiat bifidogenik ke dalam susu ibu. Khasiat yang istimewa ini dapat membantu dalam pertumbuhan Bifidobakteria.

Kelahiran melalui pembedahan Caesarean tidak perlu dianggap sebagai halangan untuk memberi susu ibu melainkan jika ibu atau bayi itu sendiri menghadapi komplikasi. Malahan, susu ibu mungkin merupakan doa awal bakteria baik untuk bayi yang tidak menerimanya ketika ia dilahirkan. Walau bagaimanapun, ibu yang telah menjalani pembedahan Caesarean harus mencari kedudukan yang selesa dan yang meminimumkan tekanan di bahagian insisi. Bantal atau selimut yang dilipat boleh digunakan untuk melindungi parut dan menampung berat badan bayi semasa penyusuan bayi.

Cara bayi dilahirkan nyata ,meninggalkan kesan yang berbeza terhadap sistem imunnya. Berikan permulaan yang baik kepad bayi Caesarean dengan meningkatkan bilangan Bfidobakteria mereka!

No comments:

Post a Comment

RRR - RISE ROAR REVOLT (2022)

RRR - RISE, ROAR, REVOLT (2022)  (Filem India paling mahal)  HINDI MOVIES  Genre: Action, Adventure, Drama, Historical.  Stars: N.T Rama Rao...