Sunday, October 11, 2015

Memberi atau tidak memberi

Assalamualaikum...
Salam Sejahtera...

Semalam saya berjalan-jalan di pasar malam Pandan Jaya mencari makan tak lain dan tak bukan Kepak Ayam Madu yang sedap dan murah. Seperti kebiasaannya kami akan beli RM10 dan kakak tu akan beri satu FREE. Murah kan. Lepas tu beli pula Soto Bihun dan Soto Nasi kegemaran anak-anak. Sekali sekala apa salahnya kan.

Sudah sedia maklum kebanyakan Pasar Malam yang kita kunjungi kita akan jumpa peminta sedekah di kiri kanan gerai-gerai Pasar Malam tersebut. Kadang-kadang hanya dua tiga orang. Adakalanya ramai melebihi 5 orang. Semalam agak ramai kira-kira hampir 10 orang.

Mungkin lumrah dan menjadi satu kebiasaan "orang kita" akan menghulur seringgit dua atau lebih kepada mereka ini. Tidak dinafikan rakyat Malaysia merupakan rakyat yang rajin bersedekah menghulurkan bantuan.

Ada juga yang tidak menghulurkan apa-apa atas sebab-sebab mereka sendiri. Mungkin mereka mahu memberi tapi dipintas perasaan ragu-ragu seperti "betul ke mereka ni susah...?" "sindiket kot..." Bermacam-macam persepsi yang keluar. Jadi, dari mahu meberi langsung tak jadi nak hulur disebabkan persepsi di minda kita.


Seperti kisah semalam saya ternampak seorang lelaki yang duduk meminta sedang mengira-ngira wang RM1 yang dia dapat dengan tidak berhenti. Saya terus tergamam. "banyakkkk..." tedetik hati saya berkata-kata. Tatkala itu bermacam-macam persoalan yang timbul di kotak pemikiran saya. Saya mula memerhatikan fizikal dia... hmmmphh... sihat! Saya mula memerhati sikap dia...hmmmpphh... okey! Dan saya mula mempersoalkan tujuan dia. Kenapa dia minta sedekah ehhh? huhuhu... Dia sihat, muda dalam usia 30-an, badan kuat, boleh bekerja tetapi kenapa memilih untuk meminta-minta? Seandainya beliau memegang kotak tertulis "DERMA IKHLAS UNTUK PEMBINAAN MASJID" mungkin akan lebih meyakinkan walaupun tidak tertera nama masjid tersebut.

Teringat seseorang pernah berkata, "aku kalau nak bagi aku bagi je, tak payah nak fikir. Aku malas nak fikir sindiket ke apa. Biarlah, yang penting aku dah bagi, ikhlas...! Kalau niat kita nak bagi, bagi j la...." Mulai dari itu, hilang terus sangka buruk... Jadi, cepat-cepat saya buang sangkaan buruk itu dari minda.

Maksudnya andai kita mahu memberi, kita beri je. Kita bantu setakat yang mampu. Tak perlu nak fikir yang kita kena tipu ke, dorang dah dapat banyak ke...  Semua itu usah susah payah nak fikir. Allah tahu niat kita. What you give, you will get back and you will get more.

Latih diri kita untuk sentiasa memberi. InsyaAllah Allah akan balas berpuluh kali ganda.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...